Zbliża się 9. Avant Art Festival

Autor: 
Redakcja, mat. pras.

Już za tydzień, 3 października, we Wrocławiu rusza 9. edycja Avant Art Festival poświęcona Japonii – to największa prezentacja fenomenów japońskiej awangardy w muzyce i sztuce w tym roku w Polsce. W programie znalazło się 12 projektów w wykonaniu 17 japońskich artystów. Wystąpią m.in. Phew, Ikue Mori, Keiji Haino i perkusista Balázs Pándi, Group A oraz Ueno Masaaki, Kyoka i Aoki Takamasa. Na scenie performatywnej zobaczymy artystów teatru Butoh, a w Kinie Nowe Horyzonty i na Dworcu Świebodzkim odbędzie się japońska edycja Avant Art Film. Krajową scenę reprezentować będą Zamilska, Kristen, Paweł Romańczuk oraz 2g. Festiwal potrwa do 8 października.

Tegoroczny program stawia sobie za cel przybliżenie odbiorcy fenomenów Japonii. Koncertom towarzyszyć będą pokazy filmowe, performatywne oraz spektakle teatralne – prezentacje zjawisk najbardziej reprezentatywnych, interesujących, nowych, ale i występy artystów, którzy przez lata budowali swoją renomę na scenie muzyki eksperymentalnej. Dziewiąta edycja AAF jest częścią programu Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016.

Wśród artystów japońskich zobaczymy najważniejszych przedstawicieli awangardy i eksperymentu. Ikue Mori to perkusistka, pekusonalistka i graficzka – karierę muzyczną rozpoczynała pod koniec lat '70 w związanym z nowojorskim środowiskiem No Wave projekcie DNA, w którym to uczestniczył również Arto Lindsay. Współpracowała m.in. z takimi eksperymentatorami jak Fred Frith, John Zorn, Evan Parker czy Maja S.K. Ratkje. Phew, jedna z kluczowych postaci pierwszej fali japońskiego avant-new wave, pierwszy, wydany w 1981, solowy album zrealizowała z pomocą członków krautrockowej formacji Can: Holgera Czukaya i Jakiego Liebezeita (który wraz z Hansem-Joachimem Irmlerem wystąpił na ubiegłorocznym Avant Art Festival). Wokalistka znana z kooperacji z Otomo Yoshihide (AAF 2010), Billem Laswellem czy Dieterem Moebiusem, powraca obecnie do oszczędnych, minimalistycznych form ekspresji. Prócz jej solowego występu będziemy mieli okazję usłyszeć ją na żywo wraz ze znanym z Einstürzende Neubauten Alexandrem Hacke. Na jednej scenie usłyszymy ponadto legendarnego japońskiego eksperymentatora Keiji’ego Haino (pamiętanego z występów ze Stephenem O’Malley’em i Zeitkratzer na AAF 2014) oraz perkusistę Balázsa Pándi, znanego ze współpracy choćby z Merzbow czy Zu.

Ponadto na festiwalu wystąpi silna reprezentacja młodych artystów związanych z wytwórnią Raster-Noton: od techno/glitch/IDM Ueno Masaaki’ego przez zwichrowany, a delikatny techno/dub Kyoki, po elektroidalne, futurystyczne eksploracje Aoki’ego Takamasy. Laboratoryjny chłód elektronicznych badań zrównoważą występy klasyków Shibuya-kei, Buffalo Daughter oraz bazującej w Berlinie performatywno-muzycznej Group A: projektu odwołującego się bezpośrednio do spuścizny klasycznego industrialu pokroju SPK, Throbbing Gristle czy Cabaret Voltaire. 

W programie przewidziano również występy artystów polskich: na scenie Avant Art Festival zaprezentuje się Zamilska – producentka i kompozytorka gęstego, bojowego techno, plądro/elektro/akustyczne 2g, a także post-postrockowe szczecińskie Kristen, od lat eksplorujące stany delikatnej równowagi między dysonansem a ciszą. Ponadto – kontynuując zapoczątkowany na poprzednich edycjach festiwalu wątek kooperacji artystów polskich i zagranicznych – na jednej scenie wystąpią założyciel i lider Małych Instrumentów, muzykolog i konstruktor Paweł Romańczuk oraz japoński performer i twórca instalacji Nao Nishihara, zgłębiający cielesny aspekt tworzenia i wykonywania muzyki w jej funkcji przestrzenno-dźwiękowej.

Na scenie teatralnej zaprezentowani zostaną artyści prezentujący teatr Butoh w pełnym wymiarze jego różnorodności: Aya Irizuki oraz Ken Mai. W ramach piątej edycji Avant Art Film zobaczymy projekcje o muzyce japońskiej. Fenomen "live houses", undergroundowych klubów, miejsc przepływu idei kierujących się zasadami niezależności, przedstawia film Kevina McGue o takim właśnie tytule. Dokumentalna impresja Lewisa Rapkina pt. „Live from Tokyo” ukazuje z kolei wybujałą różnorodność środowiska muzycznego japońskiej metropolii. Wśród prezentacji filmowych tegorocznej edycji festiwalu znajdą się również anarchiczny„2045: Carnival Folklore” z muzyką na żywo oraz dokument o życiu i twórczości outsider/lo-fi legendy Yximalloo. 

Tagi: