W czwartek startuje bydgoski Mózg Festival

Autor: 
Redakcja

8. edycja Mózg Festivalu odbędzie się w dniach 15-17 listopada. W tym roku w ramach festiwalu na scenie klubowej oraz Miejskiego Centrum Kultury wystąpią m.in. wirtuoz gitary Marc Ribot, Nick Didkovsky, Bydgoska Orkiestra Muzyki Współczesnej i Tirvyous Wagon. Odbędą się również Warsztaty Improwizacji Swobodnej, które poprowadzi Krzysztof Knittel. Dostępna będzie także wystawa zbiorowa zatytułowana „Ściany”. 

 Pierwszego dnia festiwalu na scenie MCK zagra Bydgoska Orkiestra Muzyki Współczesnej, której skład tworzą: Grzegorz Jurczyk,  Waldemar Franczyk,  Tomasz Skrętowski,  Jan Wezner,  Monika Cieślik,  Tomasz Skruszewicz i Maria Murawska. Jest to idea, która powstała w celu propagowania nowej muzyki wywodzącej się z tzw. muzyki klasycznej. W tegorocznej edycji projektu, z okazji międzynarodowego roku Johna Cage'a, repertuar orkiestry został poświęcony w pełni kompozycjom tego twórcy. Profesorzy i studenci  z Akademii Muzycznej w Bydgoszczy zaprezentują się w charakterystycznych dla Cage'a kompozycjach, takich jak: First construction in metal, Amores, Credo in us czy Living room music.

Następnie na scenie pojawi się duet fortepianowy Iwona Mironiuk i Szabolcs Esztényi. Iwona Mironiuk sztukę pianistyczną doskonaliła na Mistrzowskich Kursach Interpretacji w Lubece u Pavla Gililova i w Zurychu u Rudolfa Buchbindera. Od wielu lat współpracuje z Polskim Towarzystwem Muzyki Współczesnej i Związkiem Kompozytorów Polskich, a także z Piwnicą Artystyczną Wandy Warskiej i Andrzeja Kurylewicza, a także z Piwnicą Artystyczną Ryszarda Ostromęckiego. Ma w swoim dorobku liczne prawykonania utworów na fortepian solo. Dokonała wielu nagrań radiowych, zwłaszcza muzyki współczesnej. Obecnie pracuje w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie, w Katedrze Kameralistyki Fortepianowej.

Szabolcs Esztényi pianista, kompozytor i pedagog - stanowi wyjątkowe zjawisko. Uprawia improwizację w kilku muzycznych dziedzinach: improwizuje na fortepianie, komponuje utwory "improwizowane". Dokonał wielu prawykonań dzieł polskich kompozytorów oraz nagrań archiwalnych dla Polskiego Radia. Od wielu lat współpracuje również z Ferencem Lantosem i Márią Apagyi, twórcami kreatywnej pedagogiki muzyczno-wizualnej i założycielami Wolnej Szkoły Artystycznej w Pécs na Węgrzech. Od 1972 pracuje jako pedagog improwizacji fortepianowej w Szkole Muzycznej II stopnia im. Fryderyka Chopina w Warszawie oraz w Akademiach Muzycznych w Warszawie i Łodzi. Regularnie jest zapraszany przez krajowe ośrodki akademickie w celu wygłoszenia ilustrowanych wykładów na temat kreatywnej pedagogiki i nauczania improwizacji.

Kolejnym wykonawcą będzie flecista Tomasz Pawlicki, którego działalność obejmuje jednocześnie rozmaite projekty typu performance, instalacje, wizualizacje, muzykę do spektakli teatralnych i widowisk telewizyjnych. Muzyk jest również członkiem formacji Ecstasy Project, której liderem jest perkusista Rafał Gorzycki. Pawlicki jest obecnie muzykiem-solistą – flecistą Orkiestry Opery Nova w Bydgoszczy, z którą współpracuje od 1988 roku. Na polu tzw. muzyki klasycznej udzielał się w wielu projektach związanych z działalnością zespołów orkiestrowych, działających w kraju i za granicą. Podczas festiwalowego wieczoru artysta zaprezentuje materiał inspirowany twórczością Johna Cage'a.

Krzysztof Knittel Quintet to kolejna czwartkowa propozycja. Liderowi towarzyszyć będą rosyjski saksofonista Yuri Yaremchuk (Jaremcyuk Jurij Grigorijewicz) ,  który gra również na klarnecie, perkusji, pianinie, a także jest mistrzem wokalnych performance'ów. Instrumentalista porusza się w obrębie różnych gatunków (free jazz, muzyka współczesna, muzyka improwizowana), wykorzystuje współczesne techniki gry na saksofonie (multifonia, slap, podwójne staccato). Można go rozpoznać po pogodnym dźwięku i energicznej technice. Na swoich solowych koncertach woli łączyć improwizację z użyciem współczesnych technik grania. Jego muzyka ma odpowiedni rytm i melodię, jest przepełniona humorem i filozofią;  Aleksey Kruglov, który jest rosyjskim saksofonistą i multiinstrumentalistą, kompozytorem, producentem i poetą. Jest jednym z głównych artystów moskiewskiej sceny muzycznej, założycielem zespołu Krugly Band. Prezentuje swoją własną muzykę instrumentalną i reżyseruje spektakle związane z poezją Puszkina, Lermontowa, Majakowskiego, Błoka, Jesienina, Wysockiego itd. Zajmuje się także pisaniem muzyki do filmów. W swoich projektach wykorzystuje wiele środków artystycznych takich jak obraz, aluzja, alegoria, metafora i iluzja; Timo Kämäräinen jest jednym z najbardziej szanowanych i utalentowanych gitarzystów w Finlandii. Nagrywał i występował z zespołam i artystami z najwyższej półki. Studiował między innymi na Helsinki Pop-Jazz Conservatory oraz na Sibelius Academy Jazz Department. Komponował muzykę do filmów, telewizji, teatrów, własnym sumptem wydał pięć albumów, które zawierają także kolekcję instrumentalnych kompozycji; Tomek Chołoniewski zajmuje się głównie muzyką improwizowaną. Występuje w spektaklu Testament Optymisty w reżyserii Dominiki Knapik w krakowskim teatrze Łaźnia. Chołoniewski Jest twórcą muzyki do filmów animowanych Marty Pajek oraz muzyki do spektaklu Teatr Anatomiczny Teatru Tańca Amareya. Prowadzi również warsztaty muzyczne na Uniwersytecie Dzieci. Właśnie ukazała się jego debiutancka płyta solowa nakładem wydawnictwa Mathka.

Pierwszy dzień festiwalu zakończy Sub Spa. To projekt łączący działania muzyków i artystów wizualnych od lat pozostających poza wszelkimi nurtami estetycznymi,światopoglądowymi i marketingowymi. Bezkompromisowo poszukują własnych form przyjemności w świecie shomogenizowanego pseudo hedonizmu. Cezary Gapik, Bartłomiej Kuźniak, Marcin Bijak, Maciej Ożóg, Mac Umatic, Sara Skrajna i Nikolaus Schrot.

Piątkowy wieczór otworzą Marek Pospieszalski, Bartłomiej Chmara, Tomasz Sroczyński, Qba Janicki, Risa Takita i Karolina Jacewicz, prezentując performance inspirowany twórczością legendarnego estońskiego pisarza Tirvyousa Wagona. Zbiór spokojnych opowieści przedstawiony zostanie za pośrednictwem wizji, fonii i ruchu wykonywanych na rozbudowanej machinerii analogowej, cyfrowej i cielesnej.

Następnie zaprezentuje się trio Subtle Lip Can: Isaiah Ceccarelli, Bernard Falaise i Josha Zubota. Wszyscy trzej są aktywnymi członkami intensywnie działającej społeczności muzyki improwizowanej w Montrealu. Tworzone przez nich muzyczne tekstury są unikatowe, bogate oraz charakteryzują się szerokim zakresem dynamiki, począwszy od kontemplacyjnych dźwiękowych pejzaży, aż po frenetyczne punkty kulminacyjne. Ich piewszy album wydany jako trio w roku 2010, zatytułowany po prostu Subtle Lip Can, został nagrany na żywo w studio Frédérica Boudreaulta na Avenue Papineau.

Nick Didkovsky, gitarzysta i kompozytor, zaprezentuje muzykę solo na gitarze elektrycznej. Niektóre z tych utworów były początkowo improwizacją, którą nagrał, przepisał na nuty i nauczył się ponownie. Inne to utwory skomponowane całkowicie. Pośród nich znajduje się kilka minimalistycznych improwizacji, które opierają się na kilku prostych pomysłach. Wszystkie utwory celebrują dźwięk elektrycznego instrumentu, który jest najbliższy jego sercu.

Na scenie Mózgu odbędzie się również koncert audiowizualny Kateryny Zavoloki i Laetitii Morais. Zavoloka - artystki dźwięku, kompozytorki muzyki eksperymentalno-elektronicznej, performerki i graficzki pochodzącej z Kijowa na Ukrainie. Zavoloka bada głównie cyfrowe i analogowe syntezy i łączy je z ukraińskimi starożytnymi pieśniami folklorystycznymi oraz różnymi instrumentami, które sama nagrywa. Jej muzyka składa się z intensywnie zróżnicowanych ruchów dźwięków i niespodziewanych kombinacji sprowadzonych do kontrolowanych przepływów elektronicznych.

Na zakończenie wieczoru pojawi się Windom Earle - postać, która pod innym aliasem była do tej pory kojarzona głównie z najbardziej pokręconymi odmianami elektroniki. W kwestii repertuarowej stara się wybierać skomplikowane rytmicznie i dźwiękowo perły, które przeciętny, stojący za deckami Kowalski omija szerokim łukiem. Swój unikatowy styl oraz technikę grania prezentował w niemal każdym zakątku naszego kraju. Kilkakrotnie miał też przyjemność godnie reprezentować nasze barwy za granicą, w takich krajach jak Belgia czy Anglia. Fakt nałogowego pochłaniania ogromnej ilości różnorodnej tematycznie muzyki oraz cicha, długotrwała fascynacja inteligentną elektroniką z pogranicza IDM, glitch, nujazz czy experimental, nierzadko okraszone solidną dawką bassu są głównym powodem dźwiękowego przebranżowienia.

Bezdyskusyjną gwiazdą tegorocznego Mózg Festivalu będzie Marc Ribot, który 17 listopada wystąpi w koncercie solowym, a następnie w trio Ceramic Dog wraz z gitarzystą Shahzadem Ismaily i perkusistą Chesem Smithem.

Tego wieczoru zagra również Owls Are Not - to jedyna w swoim rodzaju organiczno-chemiczna synteza agresywnego hard-core'a z naspidowanym drum'n'bassem, z domieszką skomplikowanych rytmów rodem z Afryki i Karaibów. Grupę tworzą Piotr Mazurek (bas), Bartek Kamiński (perkusja) i Piotr Cichocki (elektronika), którzy dali się wcześniej poznać jako członkowie zespołów Kolorofon, Artybishops, Setting Woods On Fire, Long Long. Owls Are Not w tym roku wydali pierwszą EPkę, jeździli po całym kraju z koncertami, w czerwcu wybrali się na festiwalowe koncerty do Wielkiej Brytanii, a jesienią zagrali wspólną trasę z londyńskim składem World Service Project. Swoją muzyką przekraczają granice gatunków, stapiając je w taneczno-punkowy dynamit.

Sobotni wieczór uprzyjemnią również dwa DJskie sety. Basia Podlasińska, której muzyka jest eklektyczna w najlepszym tego słowa znaczeniu, można określić ją jako taneczna mieszanka stylów. Nie dając się zamknąć w ramy gatunków i podzbiorów, Basia wybija się, wynajdując to, co najlepsze i najświeższe we współczesnej muzyce. Inspiracje czerpie z legendarnych postaci sceny eksperymentalnej USA jak Drexciya, Moodyman czy Sun Ra, przenosząc improwizacje jazzowe i elektroniczne brzmienie Detroit na nowoczesny grunt. House, disco, elektro i techno to tylko części, z których Polańska układa wyrafinowane nasiąknięte bitem i seksownymi wokalami taneczne sety.

Lucid Fox to klasyczny lis pustynny. Ze względu na uszy odpowiednie dla fenka, słyszy dość dobrze, a szczególnie upodobało sobie owo stworzenie dźwięki z grupy drill i idm. Lu zajmuje się także edycją i produkcją muzyki na potrzeby spektakli teatru tańca Akro czy innych projektów natury przypadkowej. Muzykę robi w stylu rozrzutnym. Na imprezach gra od roku 2000. Jej ewolucja miała korzenie w oldschoolu i pokulała się ku obecnym ciągotom lisim przez breakbeat, digital hardcore, hardstep i darkstep. Futro podłapało też odrobinę dubstepowego zabarwienia, ale to tylko tylne łapki. Po drodze wzięła udział w konkursie Dj’ek w CDQ w Warszawie, gdzie zdobyła drugie miejsce. Obecnie współprowadzi w internetowym Radio Kultura audycję o nazwie Z winyla, traktującą przede wszystkim o muzyce elektronicznej.

PROGRAM FESTIWALU

15.11

godz. 20.00 (MCK) - Bydgoska Orkiestra Muzyki Współczesnej

godz. 21.00 (MCK) - Szabolcs Esztenyi / Iwona Mironiuk

godz. 22.00 (MCK) - Tomasz Pawlicki

godz. 23.00 (MCK) - Krzysztof Knittel / Yuri Yaremchuk / Aleksey Kruglov / Timo Kämäräinen / Tomek Chołoniewski

godz. 00.30 (Mózg) - SUB SPA

16.11

godz. 20.00 (MCK) - Tirvyous Wagon

godz. 21.00 (MCK) - Joshua Zubot / Bernard Falaise / Isaiah Ceccarelli

godz. 22.00 (MCK) - Nick Didkovsky

godz. 23.30 (Mózg)- Zavoloka & Laetitia Morais

godz. 01.00 (Mózg)- Windom Earle - dj set

17.11

godz. 20.00 (MCK) - Marc Ribot – solo

godz. 21.00 (MCK)- Owls Are Not

godz. 22.00 (MCK) - Marc Ribot (Ceramic Dog)

godz. 23.30 (Mózg) - Basia Polańska - dj set

godz. 00.30 (Mózg) - Lu - dj set