Doroty Piotrowskiejp projekt z Kubą Płużkiem, Darią Chernakovą i Talią Rubinstein, Sam Newsome z kwartetem oraz Snow Owl czyli finał Sopot Jazz Festival 2017

Autor: 
Redakcja, mat. pras.

7 października to trzeci i zarazem ostatni dzień Sopot Jazz Festival 2017. Na scenie hotelu Sofitel Grand Sopot zobaczymy najpierw Dorotę Piotrowską. W pierwszdj części wieczoru towarzyszyć jej będą Kuba Płużek, Daria Chernakova oraz gośc specjalny Tali Rubinstein. Natępnie uszłyszymy wspólny koncert Doroty Piotrowskiej z kwartetem Sama Newsome'a. Tegoroczną edycję festiwalu zakończy Snow Owl, czyli Juan García-Herreros, z projektem The Blue Road.

Dorota Piotrowska - perkusistka i kompozytorka, mieszka w Nowym Jorku. Na nowojorskiej scenie jazzowej znana jest z kompozycji, które obejmują nowoczesne motywy zakorzenione w tradycyjnych rytmach. Jej zespół jest żywą mieszanką muzyków łącząca neo-bop i wpływy muzyki latynoskiej z odniesieniem do tańca i literatury.
Tygodniowa wycieczka do Nowego Jorku zaowocowała studiami w The New School of Jazz and Contemporary Music, gdzie w 2012 roku Piotrowska zdobyła wykształcenie jazzowe ze specjalizacją w grze na perkusji. Jej wieloletnie zainteresowanie polityką międzynarodową zaskutkowało podjęciem studiów magisterskich, które ukończyła w 2015 roku w Colin Powell School for Civic and Global Leadership w Nowym Jorku. W 2016 roku założyła własny program edukacyjny w Polsce zostając dyrektorem artystycznym warsztatów międzynarodowych New York Jazz Masters.
Od chwili, gdy w 2010 roku przyjechała do USA, Piotrowska grała w Carnegie Hall z kompozytorem klasycznym Bobem Chilcottem, a także w Avery Fisher Hall Lincoln Center u boku kompozytora klasycznego Willa Todda i pod dyrekcją słynnej Eleny Sharkovej. 
W 2013 roku wystąpiła z zespołem, któremu towarzyszył gość specjalny Jeremy Pelt na festiwalu Jazz nad Odrą we Wrocławiu. W kolejnych latach  koncertpwała podczas festiwalu Adi Jazz w Łodzi oraz Ethno Jazz we Wrocławiu. Pojawiła się na scenie słynnych klubaów nowojorskich takich jak Iridium, Smalls, Zinc Bar i Lenox Lounge w Harlemie.
W roku 2015 Dorota rozpoczęła współpracę z polską legendą muzyki soul Ewą Urygą. W listopadzie 2016 nagrała album w Studiu Polskiego Radia razem z Markiem Soskinem i Luquesem Curtis. Wraz z zespołem występowali na festiwalu Komeda Jazz, Jazz Od Nowa, w Filharmonii Kaliskiej i Śląskiej.

Tali Rubinstein - Flecistka i kompozytorka. Urodzona w Izraelu, obecnie mieszka w Nowym Jorku. Absolwentka Berklee College of Music w Bostonie, jako pierwsza w historii tej uczelni, podjęła tam studia na flecie prostym.
Tak jak większość dzieci, Tali zaczęła grać na flecie prostym w drugiej klasie szkoły podstawowej. W przeciwieństwie do większości, nigdy nie przestała. Uczennica słynnej izraelskiej mezzosporanistki i flecistki Brachy Kol, Tali od lat młodzieńczych kształciła się w klasycznej muzyce barokowej i renesansowej. Uczęszczała do prestiżowych szkół muzycznych w Izraelu (Thelma Yellin High School of the Arts, Rimon School, The Buchmann-Mehta School of Music), uzyskiwała stypendia i nagrody (stypendia AICF w latach 1994-2006, druga nagroda na Międzynarodowym Festiwalu i Konkursie Fletowym w Utrechcie, stypendium Gilad Shein Memorial). Następnie uzyskała stypendium na studia w Berklee College of Music w Bostonie i, jako pierwsza w historii tej uczelni, podjęła tam studia na flecie prostym. Wybrano ją do reprezentowania Berklee College w John F. Kennedy Center for the Performing Arts w Waszyngtonie, a po ukończeniu studiów otrzymała nagrodę W.S. Kenney'a za wybitne osiągnięcia.
W ostatnich latach Tali współpracuje z wielokrotnie nagradzanym Grammy producentem Javierem Limónem przy wielu projektach, w tym "Tal y Tali" (z pianistą Tal Even-Tzur), "Promesa De Tierra" (z muzykami z Palestyny, Hiszpanii i Izraela), oraz przy nagrodzonym w roku 2015 nagrodą Latin Grammy albumie "Entre 20 Aguas" (obok Chicka Corei, Dhafera Youssefa, Michela Camilo, Chucho Valdéza i Alejandro Sanza). Jesienią 2017 roku wybiera się do USA na tournee ze zrealizowanym przez Limóna programem "Flamenco Legends" z udziałem oryginalnego zespołu Paco de Lucii. Obecnie Tali pracuje nad swoim trzecim albumem, na którym wystąpi jako autorka-piosenkarka, płytę wyprodukuje Limón, a ukaże się wiosną 2018 roku.

Daria Chernakova (ur. 1990 r.) W roku 2015 ukończyła klasyczne studia muzyczne w Moskiewskim Konserwatorium Państwowym im. P. I. Czajkowskiego. Jej nauczycielem był światowej sławy rosyjski kontrabasista Rustem Gabdullin. Na scenie jazzowej grała z Jerrym Bergonim, Williem Vinsonem, Victorem Lewisem, Gilem Goldsteinem, Ari Hoenigiem, Johnem Marshallem, Alexem Sipiaginem, Grantem Stewartem, Conradem Herwigiem, Jebem Pattonem, Marcosem Valle i Celso Fonseca. W Moskwie grywa z rosyjskimi sławami, takimi jak German Lukianov, Vagif Sadikhov, Jakow Okun, i Juliana Rogaczeva. Daria uprawia różne style: jazz, muzykę brazylijską, afro-kubańską i klasyczną. Komponuje własną, inspirowaną tymi stylami muzykę i wykonuje ją ze swoim kwintetem.

Kuba Płużek (ur.1988r.) – pianista i kompozytor. To jeden z najbardziej utalentowanych i twórczych instrumentalistów na polskiej scenie muzycznej. Jego twórczość charakteryzuje wielka muzyczna wyobraźnia, idealne panowanie nad instrumentem i piorunująca siła wyrazu.
Niepokorna postać muzycznego światka i jednocześnie śmiały wirtuoz, który w porywających kompozycjach łamie i rozrywa frazy, z wyczuciem balansuje na cienkiej linii zachowania harmonii oraz otwiera przed słuchaczem świat prawdziwego jazzu z najwyższej półki. Jego debiut jest porównywalny z osiągnięciami jego kolegów po fachu zza Wielkiej Wody.
Finalista Montreux Piano Competition, nominowany do nagrody Fryderyk 2015, zwycięzca i finalista najważniejszych polskich oraz międzynarodowych konkursów jazzowych.
Studiował na Akademii Muzycznej w Katowicach na wydziale Jazzu i Muzyki Rozrywkowej.

Sam Newsome (ur.1965 r.) Amerykański saksofonista jazzowy, kompozytor i edukator. Muzyka Newsome’a łączy straight-ahead jazz, world music (czerpiąc wpływy z Afryki Północnej i Azji Wschodniej) oraz eksperymentalny jazz, wykorzystujący rozszerzone techniki.
Newsome dołączył do zespołu Terenca Blanchard’a i występował z kwintetem w latach 1989-1994 nagrywając kilka płyt w (Columbia / Sony), w tym Terence Blanchard, Simply Stated i The Malcolm X Jazz Suite. Innymi członkami kwintetu Blancharda byli pianista Bruce Barth, basista Rodney Whitaker (a później Tarus Mateen) i perkusista Troy Davis. Jego debiutanckie nagranie jako lidera, Sam I Am, pojawiło się w 1990 roku.  W 1995 roku Newsome postanowił skoncentrować się wyłącznie na saksofonie sopranowym. Założył Motivic Development, jazzowy / światowy trio muzyczne z basistą Yosuke Inoue, perkusistą Matt Wilson, a później perkusistą Joao Vincent Lewis.  W 1996 roku Newsome zrewidował swój zespół i dodał wokalistę Elisabeth Kontomanou, basistę Ugonnę Okewgo, Amos Hoffman, perkusistów Natalie Cushman i Gilad, zmieniając nazwę na Sam Newsome & Global Unity. Muzykę, którą tworzyli nazwał jazzem międzykulturowym. Grupa inspirowała się jazzem późnych lat 60-tych a także muzyką Afryki Północnej, Japonii i Bliskiego Wschodu. W tym okresie Newsome pracował regularnie także w zespołach perkusisty Leona Parkera i basisty Avishaia Cohena. Debiutancki album grupy został wydany w Columbia / Sony w 1999 roku.
W 2005 roku Newsome zaczął koncentrować się na solowej grze na saksofonie. Po siedmiu latach z Global Unity, Newsome zajął wolne miejsce jako lider. W 2007 wydał Monst Abstractions, na którym nagrał kompozycje Theloniousa Monka. Mark Corroto z All About Jazz napisał: "Dźwięk saksofonu sopranowego Sama Newsoma brzmi jak jednoosobowy zespół." W 2010 roku Newsome wydał swój drugi solowy album, Blue Soliloquy, który otrzymał pięć gwiazdek w magazynie Downbeat. Późniejsze solowe nagrania to: The Art of the Soprano, Vol. 1 (2012), Sam Newsome Plays Monk and Ellington (2013), The Straight Horn of Africa: A Path to Liberation - The Art of the Soprano, Vol. 2 (2014) i Sopranoville: New Works for Prepared and Non-Prepared Saxophone (2017).
Oprócz swoich solowych nagrań i występów, Newsome współpracował z saksofonistą Davidem Liebmanem, perkusistą Andrew Cyrillem, pianistami Ethanem Iversonem i Jean-Michelem Pilcem. Newsome gra regularnie jako członek Francisco Mora Catlett's AfroHorn, The Bad Plus: Science Fiction, Fay Victor's SoundNoise oraz On the Quiet Side, and Meg Okura's Pan Asian Chamber Jazz Ensemble.

Juan García-Herreros pochodzi z Kolumbii i jest światowej sławy gitarzystą basowym, wielokrotnie uznawanym przez „Bass Magazine” za jednego z 10 najlepszych basistów na świecie. Dzięki swej niezwykłej wirtuozerii dzielił scenę z wieloma laureatami nagród Grammy i Oscara, światowymi gwiazdami wszystkich gatunków muzyki. W 2014 roku jego wieloetniczny zespół "Snow Owl" został nominowany do nagrody Latin Grammy w kategorii "Najlepszy album Latin Jazz". Jest pierwszym w historii tej prestiżowej nagrody gitarzystą basowym nominowanym w tej kategorii obok Chicka Corei i Paquito D'Rivery. Rewelacyjną grą na sześciostrunnej "gitarze kontrabasowej" zyskał sobie najwyższe uznanie międzynarodowych mediów muzycznych. W 2016 roku najnowsza płyta zespołu Snow Owl "The Blue Road" uhonorowana została trzema złotymi medalami nagrody Global Music Award w kategoriach "Najlepszy World Jazz", "Najlepszy Album" i "Najlepsza Nowa Płyta". Brytyjski "Bass Guitar Magazine" uznał go niedawno za jednego z 82 najbardziej wpływowych gitarzystów basowych w historii tego instrumentu.

"Kompozytorzy, którzy wkraczają w sferę "world music" robią to na własne ryzyko, zwłaszcza, gdy przez ramię zaglądają im mistrzowie muzycznych światów, od kolumbijskiej śpiewaczki i autorki piosenek Toto La Momposina po Wolfganga Amadeusza Mozarta. Gdy sfera ta rozciąga się od Kolumbii po Austrię i sięga, obok tradycji afrykańskiej i amerykańskich form sztuki, także po muzyczne tradycje Bułgarii, Węgier i innych części Europy, zdobywać jej szczyty jest naprawdę trudno. A jednak basista Juan Garcia-Herreros nie uląkł się tego wyzwania i wydał ważną płytę "The Blue Road", podejmując zdecydowaną i niezwykle udaną próbę odtworzenia rozmachu i wizji tradycyjnej muzyki Kolumbii oraz wspanialej tradycji klasycznej muzyki Zachodu, której przykładem jest dzieło Mozarta, spojonych pulsem i dramatyczną energią formy jazzowej.
Podczas gdy kiedyś po prostu podziwialiśmy cuda bas-gitarowej pirotechniki, dzięki precyzyjnemu poczuciu czasu Juana Garcii-Herrerosa i skupieniu uwagi na dynamice, słyszymy muzykę. Garcia-Herreros nie boi się ciszy, rubato, ani delikatności w grze, a nawet napawa się możliwościami, jakie ze sobą niosą. Potrafi być, na przemian, monumentalny, gawędziarski, taneczny i malarski; potrafi rozśmieszać, przywoływać wspomnienia, a nawet uwodzić swą grą i robi to niemal na całej tej płycie "- Raul Da Gama (World Music Report, Latin Jazz Network)

 

CO? – Sopot Jazz Festival 2017: Kuba Płużek / Daria Chernakova Tali Rubinstein / Dorota Piotrowska | Dorota Piotrowska & Sam Newsome Quartet / Snow Owl
KTO? – Dorota Piotrowska, Tali Rubinstein, Daria Chernakova, Kuba Płużek / Dorota Piotrowska, Sam Newsome Quartet / Snow Owl: Juan García-Herreros
GDZIE? – Hotel Sofitel Grand Sopot
KIEDY? – 07/10/2017, 19:00
BILETY? – 90 pln / 70 pln (ulgowy)

Tagi: