KONKURS: Dni Muzyki Nowej - dzień II

Autor: 
Redakcja
Autor zdjęcia: 
Antje Taiga Jandrig

Dziś bladym świtem pierwszy zwycięzca dowiedział się o swoim szczęściu i już może prasować krawat na koncert inauguracyjny V edycji gdańskich Dni Muzyki Nowej. A kto z Was chciałby wybrać się do Klubu Żak 11 kwietnia na koncert na hitowy koncert islandzkiej wiolonczelistki i wokalistki Hildur Guðnadóttir i brytyjskiego - jak w sam raz po Wielkanocy - Ex-Easter Island Head? Mamy dla Was 2 podwójne zaproszenia!

Hildur Guðnadóttir jest doskonałym przykładem artystki, która wzbija się ponad wszelkie muzyczne podziały. Współpracowała między innymi z elektronicznym The Knife, tworzącym drone'owe infradźwięki Sun O))), prekursorami industrialu - Throbbing Gristle, a także z Jacaszkiem i Kwartludium. Recenzje jej albumów można przeczytać między innymi na łamach wyspecjalizowanego w nowej, eksperymentalnej muzyce ATTN:Magazine, ale także na portalu Pitchfork, który promuje alternatywę dla muzyki popularnej. Islandzka wiolonczelistka nie potrafi wpasować się w żadne ramy gatunkowe, ale dzięki temu w charakterystyczny sposób wzbogaca każdą muzykę, której decyduje się poświęcić.

Do pierwszych występów sprowokował ją przyjaciel i kompozytor - Jóhann Jóhannsson (niedawno nominowany do Oscara za ścieżkę dźwiękową do filmu Teoria Wszystkiego). W jego zamyśle Hildur miała akompaniować mu na scenie i samodzielnie zastąpić cały kwartet smyczkowy. Było to dla niej olbrzymie wyzwanie, którego podjęła się z licznymi obawami, ale teraz zapewnia, że faktycznie potrafi być jednoosobowym kwartetem. Z jednej strony jest to zasługa znakomitego warsztatu, z drugiej zakresu możliwości zaprojektowanej specjalnie dla niej wiolonczeli Ómar. Sposób, w jaki został zbudowany czyni z niego coś na kształt mojego rdzenia kręgowego, ponieważ faktycznie wije się wokół mnie. Grając na wiolonczeli, zawsze ma się z nią bliski kontakt fizyczny, czuć rezonans we własnym ciele - tłumaczy artystka. Ómar jest sześciostrunową, elektryczną odmianą wiolonczeli inspirowaną viola da gamba. Zakres dźwięków, jakie potrafi wydać przypomina gitarę, a ponadto posiada przystawki umożliwiające regulowanie brzmienia z ograniczonym wsparciem osoby nagłaśniającej występ. To niesamowita konstrukcja została urzeczywistniona za sprawą Hansa Johannsona - islandzkiego lutnika z trzydziestoletnim stażem, a także bliskiego przyjaciela ojca Hildur.

W 2014 roku Hildur Guðnadóttir zarejestrowała czwarty solowy album, który traktuje jako wydawnictwo niezwykle osobiste. Każdy z wybrzmiewających na Saman dźwięków został wygenerowany przez głos samej artystki lub przez głos jej instrumentu. Tytuł, w tłumaczeniu na język polski, oznacza natomiast razem. Album w całości opiera się na przejrzystości formy, jest to wyspiarski typ komponowana, który pomija kontekst i rozrysowuje przed słuchaczem przygodę z niezliczonymi zmianami nastroju w każdym z utworów - napisał Adam Devlin w recenzji dla Tiny Mix Tapes. W rodzimej Islandii wydawnictwo zostało docenione przez krytyków, którzy nominowali je do Icelandic Music Prize 2014 w kategorii album roku, z kolei sama artystka otrzymała nominację do tytułu kompozytora roku.

EX-EASTER ISLAND HEAD

Ex-Easter Island Head odwracają gitary elektryczne do góry nogami, aby tworzyć fizyczne, drone’owe krajobrazy dźwiękowe. Ich pierwsze trzy albumy ukazały brzmienie gitar traktowanych jako instrument perkusyjny, a w ubiegłym roku rozbudowali skład, aby razem z grupą dwunastu gitarzystów tworzyć rytmy i wzory, przechodząc od punka do muzyki klasycznej w obrębie jednej kompozycji. Inkorporowanie preparowanych gitar elektrycznych z pałkami perkusyjnymi w celu uzyskania nowego źródła dźwięku oraz bazowanie na arsenale talerzy, mis, dzwonków i perkusji akustycznej sprawia, że muzycy budują dzieła, które eksplorują współpracę zespołu, repetycji i inwencji melodycznej poprzez celowo ograniczone środki.

Najmocniejszy moment albumu, prozaicznie zatytułowany "Mallet Guitars Two Second Movement", przywodzi na myśl prace z barwami brzmieniowymi Rhysa Chathama i rytmiczną wrażliwość Johna Cage'a, przefiltrowane przez wczesne wydawnictwa Clogs. Dwie rozbieżne barwy gitar sprawiają wrażenie starannie zdigitalizowanej mechaniki starego pociągu parowego; jedna reprezentuje tłoki delikatne jak igły do szycia, a druga chwalebne upierzenie pary pociągu. [Laura Snapes • "Pitchfork"]

Aby otrzymać podwójne zaproszenie na drugi dzień Dni Muzyki Nowej, 11 kwietnia 2015, należy jako pierwszy/a poprawnie odpowiedzieć na pytanie: 

Który raz na festiwalu Dni Muzyki Nowej gości Hildur Guðnadóttir?

Na odpowiedzi czekamy jak zawsze pod adresem: jazzarium@jazzarium.pl

 

V DNI MUZYKI NOWEJ - program

10.04.2015 • 20:00
JULIAN SARTORIUS (SZWAJCARIA) • ZATTER / COLUMBUS DUO
11.04.2015 • 20:00
HILDUR GUÐNADÓTTIR (ISLANDIA) • SAMAN / EX-EASTER ISLAND HEAD (WIELKA BRYTANIA)
12.04.2015 • 20:00
TWOGETHER DUO / KAPITAL • CHAOS TO CHAOS

BILETY
20,- zniżka* na Kartę Dużej Rodziny; 25,- zniżka* dla studentów, uczniów, seniorów; 30,- zniżka* na Kartę do Kultury; 40,-

*Wyłącznie za okazaniem ważnej legitymacji i karty przy zakupie biletów (nie honorujemy skanów • 1 bilet na 1 legitymację • 1 kartę).

Sprzedaż biletów oraz rezerwacje prowadzi kasa Klubu Żak codziennie w godzinachod 15:00 do 21:00 (w soboty i niedziele od 16:00) • Kontakt: kasa@klubzak.com.pl; tel. 58 344 05 73 lub 58 345 15 90 - w. 117

Tagi: