Iva Bittová i Charlotte Hug & Krakow Improvisers Orchestra na rozpoczęcie 13. Ad Libitum

Autor: 
Redakcja, mat. pras.

25 października, w Laboratorium CSW, w Warszawie, rozpocznie się 13. festiwalu Ad Libitum.  Edycję 2018. zainauguruje solowy recital Ivy Bittovej, po której na scenę wyjdze Charlotte Hug, rezydentka tegorocznej edycji, oraz Krakow Improvisers Orchestra.

Iva Bittová - czeska awangardowa skrzypaczka, wokalistka, aktorka, ur. w 1958 w Bruntálu, w północnych Morawach, w muzycznej rodzinie. Jako formatywne doświadczenie dla całej późniejszej kariery wymienia występy w słynnym eksperymentalnym teatrze Gęś na postronku (Divadlo Husa na provázku) w Brnie. W latach 80. wróciła do muzyki, studiując w klasie skrzypiec Rudolfa Šťastnego w Akademii Muzycznej w Brnie. W 1984 związała się z perkusistą Pavlem Fajtem z rockowej grupy Dunaj, z nim też nagrała pierwszą płytę Bittová + Fajt (1985) z elementami alternatywnego rocka oraz cygańskiej i słowiańskiej muzyki ludowej. W połączeniu z rozszerzonymi technikami wykonawczymi, stało się to charakterystyczne dla performansów Bittovej. Zauważona przez Freda Fritha, który wykorzystał muzykę kolejnej płyty Bittovej i Fajta Svatba (1987), wydaną już za granicą, w swoim filmie Step Across the Border, w późniejszych latach współpracowała z czołowymi przedstawicielami awangardy – poza Fredem Frithem także z Tomem Corą, grupami Art Zoyd, Bang on a Can. Obecnie wraz z synem Antonínem (także muzykiem) mieszka pod Nowym Jorkiem.

Charlotte Hug - altowiolistka, kompozytorka, artystka sztuk wizualnych, Charlotte Hug wzbudziła furorę swoimi innowacyjnymi solowymi performansami organizowanymi w nietypowych przestrzeniach. Jako muzyk ekstremalny przekracza ograniczenia swego instrumentu (J.G Thir, 1763) rozwijając szereg rozszerzonych technik wykonawczych, jak choćby soft bow technique pozwalającą jej prowadzić jednocześnie do 8 głosów. Jej specjalnością jest też łączenie gry z wokalizami. Tworzy partytury przestrzenne, graficzne i wideo-partytury utworów na składy od solowych do orkiestrowych – jak Nachtplasmen – co przyniosło jej światowy rozgłos zarówno w kręgu sztuk wizualnych jak i muzycznych.
Występowała na prestiżowych festiwalach w Europie i Ameryce, takich jak Tage für Neue Musik Zurich, Donaueschinger Musiktage, Berliner Festspiele MaerzMusik, San Francisco International Arts Festival.

Współpracuje z artystami innych sztuk, jak fotograf i reżyser filmowy Alberto Venzago, reżyser operowy i teatralny Jossie Wieler, a także z takimi muzykami jak Joan Jeanrenaud z Kronos Quartet, Maggie Nicols, Barry Guy, Phil Minton, Larry Ochs, Evan Parker, Elliott Sharp, etc.
Prowadzi mistrzowskie klasy improwizacji i „instant composing”. 

Krakow Improvisers Orchestra - zespół specjalizujący się w improwizacji swobodnej i dyrygowanej, jest przestrzenią współpracy improwizujących muzyków o różnych korzeniach (free jazz, muzyka klasyczna, eksperymentalna). Założony przez Paulinę Owczarek i wzorowany na takich formacjach, jak London Improvisers Orchestra, Cobra Johna Zorna, Phil Minton’s Feral Choir, czy Discordian Community Orchestra. KIO współpracowała z takimi improwizującymi dyrygentami i kompozytorami jak Satoko Fujii, Javier Carmona, Andres El Pricto Rojas, Miroslav Toth, a także z artystami innych sztuk. Występowała na festiwalach Krakow Jazz Autumn, Musica Privata, Ostrava Days, Spacer i Polifonie.

CO? – 13. Ad Libitum: Iva Bittová / Charlotte Hug & Krakow Improvisers Orchestra
KTO? – Iva Bittová / Charlotte Hug / Krakow Improvisers Orchestra: Anna Bogdanowicz, Adam Nyk, Brianne Curran, Marta Dramowicz, Malwina Kołodziejczyk, Paulina Owczarek, Wiktor Krzak, Sebastian Mac, Ernest Ogórek, Tomasz Chołoniewski, Aleksander Wnuk
GDZIE? – Laboratorium CSW, Warszawa
KIEDY? – 25/10/2018, 19:00


 

Tagi: