O czym śnią elektroniczne smyczki? Jazzowa przygoda Sinfonietty Cracovii i Marka Pospieszalskiego

Autor: 
Relacja sopnsorowana.
Autor zdjęcia: 
Fot. Grzesiek Mart doc / Marcin Saltarski, Sinfonietta Cracovia

O czym śnią elektroniczne smyczki? Jazzowa przygoda Sinfonietty Cracovii i Marka Pospieszalskiego

Marek Pospieszalski i Sinfonietta Cracovia to dwa znaki jakości, chociaż wywodzące się z zupełnie różnych światów. Doceniony w kraju i za granicą jazzman oraz kameralna orkiestra, która otwiera się na inne muzyczne światy. Takie połączenia mogą być sumą różnych doświadczeń, jednak w wypadku projektu Elektro Sinfonietta nie jest to proste dodawanie jeden plus jeden. Z takich połączeń rodzi się wartość dodana – zarówno dla muzyków, jak i dla publiczności.

Od początku śledziliśmy rozwój projektu Elektro Sinfonietta. To nowy cykl koncertów, przestrzeń przenikania się muzyki klasycznej i elektroniki, stworzona z myślą o młodych dorosłych. We współpracy z Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha Sinfonietta Cracovia stworzyła platformę doświadczenia syntezy sztuk. Cykl Elektro Sinfonietta połączy instrumenty smyczkowe z elektroniką, multimediami, ale i narzędziami sztucznej inteligencji, zapraszając do bezpiecznej, audiowizualnej przestrzeni nawiązującej do kultury anime – to wyraźny ukłon w stronę gospodarza koncertów, które odbywały się zgodnie z japońską tradycją i rytmem pór roku.

 

Po wiosennym spotkaniu z klimatem Cyberpunku oraz wakacyjnym brzmieniem studia Ghibli muzyczny kompas przechylił się w stronę jazzu i kultowego serialu Cowboy Bebop. I pod wieloma względami była to kulminacja idei tych multimedialnych i różnorodnych stylistycznie koncertów.

Na początek o sferze wizualnej – nie był to tylko dodatek, ale integralna część koncertu. A może należałoby napisać: doświadczenia koncertowego? Autorka wizualizacji Natasza Pierzchała-Suska (Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych) zaprezentowała obrazy inspirowane japońską kreską, lecz żyjące muzycznym pulsem (animowane na żywo) i wypełniające przestrzeń Mangghii, dzięki mappingowi na trzech ścianach sali koncertowej.

 

Nowe aranżacje ścieżki dźwiękowej do serialu Cowboy Bebop (oryginalna ścieżka dźwiękową stworzyła Yōko Kanno) to dzieło Marka Pospieszalskiego, który tego wieczoru także objął kierownictwo jazzowe nad swoim zespołem (Malina Midera – klawisze, Maniucha Bikont – głos, tuba, Artur Majewski – trąbka, elektronika, Piotr Bukowski – gitara, elektronika, Bartek Szablowski – perkusja, elektronika, Olo Walicki – kontrabas, gitara basowa, syntezator), a także nadawał całości frenetyczne, saksofonowe brzmienie.

Aranżacje Pospieszalskiego pozwoliły na nowo usłyszeć klasyczne smyczki, a muzykom jazzowym z pewnością otworzyły nowe wymiary dialogu. Sam autor poczuł w tym impuls do muzycznej innowacji: „Propozycja, abym zajął się aranżacją, czy raczej interpretacją muzyki, którą na potrzeby serialu Cowboy Bebop napisała Yōko Kanno wyszła ze strony Sinfonietty Cracovii. Uznałem tę ideę za całkiem pociągającą, zwłaszcza, że dostałem do dyspozycji sporych rozmiarów aparat wykonawczy - skład Sinfonietty połączony z zebranym przeze mnie zespołem muzyków z kręgu alternatywy, także tej jazzowej. Już sam pierwowzór stanowi mocny mariaż stylów i gatunków, a jako, że koncert został zaplanowany w ramach wciąż młodego cyklu Elektro Sinfonietta, poczułem się zobligowany, by w sposób szczególny pochylić się nad wątkami elektronicznymi” mówił Marek Pospieszalski przy okazji spotkania z publicznością.

 

Sinfonietta Cracovia po raz kolejny dowiodła swojej elastyczności wykonawczej i trzymania najwyższego poziomu wykonawczego, niezależnie od artystycznego zadania. Katarzyna Tomala-Jedynak pokazała z kolei na scenie, jak istotne w panowaniu nad tak złożonym aparatem orkiestrowym jest operowe doświadczenie i obycie w dużych produkcjach z muzyką filmową.

Cykl Sinfonietta Nova wciąż się rozwija, a kolejne jego odsłony pokazują, że muzyka klasyczna także może być przestrzenią innowacji: zarówno w sferze formy, jak i treści. Najbardziej jednak budujące były emocje młodych ludzi na widowni, ekscytacja publiczności, która będzie stanowić przyszłość sal koncertowych. Oto prawdziwa wartość dodana!

***

Cykl Elektro Sinfonietta dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu własnego Centrum Rozwoju Przemysłów Kreatywnych: Rozwój Sektorów Kreatywnych.

Współorganizatorem koncertów w cyklu Elektro Sinfonietta jest Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha.

Partnerem była Polsko-Japońska Szkoła Technik Komputerowych