WSJD: Nik Bärtsch's RONIN / Gerald Clayton Trio / Now This

Zdjęcie: 
Miejsce: 
Soho Factory, Warszawa
Data: 
10.07.2014
Godzina: 
19:00

10-go lipca w ramach Warsaw Summer Jazz Days wystąpią Nik Bärtsch's RONIN, Gerald Clayton Trio oraz formacja Now This.

Pochodzący z Zurychu kompozytor i pianista Nik Bärtsch wraz z założonym w roku 2001 zespołem RONIN, w skład którego wchodzą Kaspar Rast na perkusji, Sha na klarnecie basowym i kontrabasowym oraz alto-saksofonie oraz Thomy Jordi na basie, który zastąpił Björna Meyera w roku 2011, tworzy wyjątkową muzykę. Członkiem zespołu w latach 2002 – 2011 był również perkusista Andi Pupato. Muzyka zespołu wynika z tego samego estetycznego podejścia do muzyki, które ukryte jest pod maską instrumentalnego charakteru – za pomocą minimalnych środków osiągają maksymalny efekt. Od dziesięciu lat, w ramach tras koncertowych, zespół występował w każdy poniedziałkowy wieczór w klubie EXIL, którego współzałożycielem jest sam Nik Bärtsch. Ten muzyczny eksperyment to nie tylko pełna mobilizacja członków zespołu, ale również przykład ciągłego, muzycznego rozwoju; to wynik wzajemnych relacji, uważnego słuchania oraz krytycznego i podszytego ironią muzycznego i słownego dialogu. W ten sposób zespół RONIN przez ponad dziesięć lat tworzy własne, muzyczne powiązania i jako pewnego rodzaju muzyczny organizm zanurzony w społecznej przestrzeni bardzo spokojnie, ale konsekwentnie podąża własną drogą. Tworzą w duchu estetyki obecnej na wszystkich poziomach muzycznej ekspresji. Kompozycja, frazowanie, struktura dźwięku, interpretacja oraz forma muzyczna – wszystko to stworzyło system ściśle ze sobą powiązanych elementów.

Mimo młodego wieku Gerald Clayton koncertował z wieloma wybitnymi muzykami oraz brał aktywny udział w licznych wydarzeniach muzycznych – koncertach, festiwalach itp. Z ciekawszych projektów można wymienić udział w koncertach na fortepian i orkiestrę Henry Mancini Orchestra w Royce Hall oraz w Disney Hall. Utwory skomponowane przez jego ojca napisane były na specjalne zamówienieHenry Mancini Institute. Był zwycięzcą nagrody Music Center Spotlight Awards w kategoriiOutstanding Soloist podczas konkursu jazzowego, organizowanego przez the Monterey High School. Został również nominowany do nagrody Grammy w kategorii High School Big Band, do miana której pretendowali uczniowie ze szkół średnich z całego kraju. Wiosną 2005 roku Gerald Clayton został zaproszony przez pianistów Benny’ego Greena, Mulgrew Millera oraz Kenny’ego Barrona do uczestnictwa w cyklu koncertów w Europie. W tym samym roku na jego koncie znalazł się również występ z trębaczem Clarkiem Terrrym w Szwajcarii. Po koncertach w klubie jazzowym Village Vanguard w Nowym Jorku z zespołem The Lewis Nash Quintet latem 2006 roku wziął udział w Playboy Jazz Festival.

W roku 2009 został nominowany do nagrody Grammy w kategorii Best Improvised Jazz Solo, a niedługo potem znalazł się wśród najlepszych w kategorii Best Instrumental Jazz Composition. Połączenie tradycyjnego podejścia ze współczesnym pojmowaniem muzyki jazzowej oddaje w następujących słowach: “Tradycja i nowatorstwo mogą współistnieć ze sobą bez żadnych przeszkód”. 

Jako kompozytor współpracował z Jazz Gallery w Nowym Jorku oraz występował za granicą z BBC Orchestra. Został uhonorowany nagrodą Level 1 przez National Foundation for the Advancement of the Arts, uzyskując tytuł Presidential Scholar in the Arts. Był również laureatem drugiego miejsca w konkursie pianistycznym organizowanym przez Thelonious Monk Institute.

 

Łatwość i ogromna wyobraźnia muzyczna wnikliwego basisty Gary’ego Peacocka to dwie cechy poszukiwane przez każdy zespół muzyczny. Zaczynał od gry na fortepianie by kontynuować swoją muzyczną przygodę w orkiestrze wojskowej, która stacjonowała wraz z wojskiem amerykańskim w latach pięćdziesiątych w Niemczech. Od ponad pięćdziesięciu lat Peacock ugruntowuje swoją pozycję jednego z najbardziej wszechstronnych i utalentowanych basistów w historii jazzu. Na zachodnim wybrzeżu współpracował m.in. z Budem Shankiem, Artem Pepperem, Barneyem Kesselem, Paulem Bleyem oraz Ornette Colemanem, a na wschodnim wybrzeżu z Milesem Davisem, Billem Evansem, Jimmym Giuffre, Albertem Aylerem, Paulem Motianem, Rolandem Kirkiem oraz Donem Cherrym. We wczesnych latach osiemdziesiątych rozpoczął współpracę z Keithem Jarrettem, Jackiem DeJohnettem oraz pianistą Marcoem Coplandem z którymi pracuje do dziś.

 Copland stale zadziwia publiczność występując nie tylko w solowych projektach, ale również w duetach, triach, kwartetach i kwintetach. W roku 2013 nagrał ze swoim długoletnim współtowarzyszem, gitarzystą Johnem Abercrombie, płytę 39 Steps dla wytwórni ECM. Koncertuje również jako członek zespołu Abercrombie. Rozpoczął karierę muzyczną w latach osiemdziesiątych występując w roli lidera w trio Gary’ego Peacocka i Billy’ego Harta (At Night/Sunnyside, Paradiso/Soul Note). W latach dziewięćdziesiątych, dzięki trzem legendarnym nagraniom dla wytwórni Savoy, rozpoczął owocną współpracę z kwintetem All-Star w składzie Randy Brecker, Bob Berg i Dennis Chambers oraz z kwartetem w składzie John Abercombie, Drew Gress i Hart. W pierwszych miesiącach 2000 roku dał się poznać szerszej publiczności dzięki nagraniom dla kilku europejskich wytwórni, w tym wydając przełomowy album Haunted Heart oraz dwa solowe albumy Poetic Motionoraz Time Within Time.

Urodzony w roku 1955 w Richmond w stanie Wirginia perkusista-samouk Joey Baron, wypracował na przestrzeni lat oryginalne podejście w tworzeniu muzyki na instrumentach perkusyjnych. Jest znany z dziesięcioletniej współpracy z Billem Frisellem, rozpoczętej dziewięć lat temu i kontynuowanej pracy z Johnem Abercombie, Ronem Carterem, Jimem Hallem, Lee Konitzem, Stevem Kuhnem oraz Johnem Zornem. Jego album Down Home jest zbiorem tradycyjnych melodii z elementami R&B, wykonanych przez zespół z udziałem samych gwiazd m.in. Ronem Carterem, Arthurem Lythem oraz Billem Frisellem. Jest nie tylko liderem tria Barondown w składzie Ellery Eskelin (tenor) oraz Steve Swell (puzonista), z którymi nagrał trzy płyty tj. Crackshot, Raised Pleasure Dot oraz Tongue in Groove ale również współtwórcą dwóch muzycznych projektów Down Home Group oraz Killer Joey

 

CO? – Warsaw Summer Jazz Days - Dzień Pierwszy
KTO? – Nik Bärtsch's Ronin, Gerald Clayton Trio, Now This.
GDZIE? – Soho Factory, Warszawa
KIEDY? – 10/07/2014, od 19:00
BILETY? – 250 PLN - rząd 1- 5 / 200 PLN - rząd 6-11 / 150 PLN - rząd 12-27
KARNETY? - 450 PLN - rząd 1- 5 / 400 PLN - rząd 6-11 / 300 PLN - rząd 12-20 / 250 PLN - rząd 21-27