Palm Jazz 2013: Paolo Fresu / Bojan Z
PAOLO FRESU I BOJAN Z
Paolo Fresu – trąbka i flugelhorn
Bojan Z – fortepian
Znakomity włoski trębacz. Jego specjalnością jest niezwykle melodyjna odmiana jazzu, mające swoje źródło w muzyce klasycznej. Urodził się na wsypie Sardynia. Tam, w swoim rodzinnym mieście Berchidda w wieku 11 lat zaczął grać na trąbce w zespole Bernardo de Muro. W 1984 ukończył konserwatorium w Cagliari. Edukację artystyczną kontynuował na prestiżowym University of Musical and Performing Arts w Bolonia. Swoją wiedzą i talentem dzielił się na Jazz National Seminars w Sienie, prowadził także uniwersytecki kurs w Termi. Jest dyrektorem Nuoro Jazz Seminars. Pisze muzykę dla teatru, telewizji i filmu. Razem z amerykańską kompozytorką i pianistką Carlą Bley nagrał album The Lost Chords. W 2012 roku jego kwintet uświetnił swoim występem w New Delhi dziesięciolecie istnienia tamtejszego Centrum Kultury Włoskiej.
Francuski muzyk jazzowy pochodzenia serbskiego. Grał już w wieku 5 lat. Szybko stał się rozpoznawalny jako członek belgradzkich grup jazzowych. W roku 1989 wyróżniony został nagrodą dla Najlepszego Jugosłowiańskiego Młodego Muzyka Jazzowego. Talent pogłębiał pod okiem i uchem najlepszych profesorów w prestiżowej Blue Lake Fine Arts Camp w Michigan. Jego mistrzem był m.in. legendarny Clare Fisher. Odbywając służbę w armii, Bojan grał w wojskowej orkiestrze. Wtedy właśnie zetknął się z ludową muzyką Bałkanów, która wkrótce stanie się jego pasją. Pod koniec lat osiemdziesiątych przeniósł się do Paryża, gdzie rozpoczął współpracę z takimi osobowościami, jak basista Henri Texier, flecista Magic Malik czy saksofonista Julien Lourau. W roku 1993 związał się z wytwórni Label Blue, dla której nagrał debiutancką płytę Bojan Z Quartet oraz dwa lata później Yopla!. Następnie wziął udział w międzynarodowym projekcie Koreni, grając z takimi artystami, jak Karim Ziad z Algierii, Kudsi Erguner z Turcji i Vlatko Stefanovski z Macedonii. Bojan Z. jest jednym z najważniejszych młodych jazzmanów europejskich. Jego oryginalny, muzyczny język ukształtowały nie tylko solidne wykształcenie klasyczne i jazzowe, ale także twórcze podejście do folku bałkańskiego.
- Aby wysyłać odpowiedzi, należy się zalogować.