JERZY MAZZOLL feat. SŁAWEK JANICKI

Zdjęcie: 
Miejsce: 
Czarna, Warszawa
Data: 
02.07.2013

ART RHYTHMIC DIALOGUES - Jerzy Mazzoll i goście - cykl koncertów w ramach projektu PÓŁKOLONIE WARSZAWSKIE

JERZY MAZZOLL feat. SŁAWEK JANICKI

W nawiązaniu do słynnego dzieła Kandyńskiego „Punkt i linia w przestrzeni” oraz do stwierdzenia Bogusława Schaeffera na temat prac Jerzego Nowosielskiego, iż są one znakomicie zapisanymi partyturami, pragniemy zainicjować dyskusję na temat interpretacji dzieł wizualnych(nie zależnie od tego, w jakiej formie są one dziś prezentowane), jako systemu znaków mających odzwierciedlać DŹWIĘK. Pierwszym z etapów w tej pracy może być seria improwizowanych koncertów, które odbywać się będą w warszawskiej Czarnej. Na przestrzeni kilku tygodni odbędą się cztery koncerty, w których Jerzemu Mazzollowi partnerować będą specjalnie zaproszeni improwizujący muzycy, producenci, mistrzowie elektroniki oraz debiutanci wskazujący kierunek rozwoju współczesnej muzyki improwizowanej. Partyturę będą stanowić dzieła sztuki selekcjonowane przez CZARNA.bar.

Jerzy Mazzoll wirtuoz klarnetu basowego sięgający głęboko do tradycji polskich improwizatorów i twórców muzyki współczesnej połowy XX w. Był jednym z inicjatorów tzw. rewolucji yassowej w polskim jazzie, odciął się jednak od tego nurtu tworząc ideę Arhythmic Perfection i zajął się europejskim aspektem improwizacji w sztuce. Na początku l.90 spotkał Dereka Baileya i na jego osobiste zaproszenie wyjechał do Londynu na legendarny już festiwal Company Weeks. Producentem jego pierwszej płyty Perplex był Tony Oxley. Mazzoll współpracował także z orkiestrą Django Batesa i kwartetem Petera Brotzmana. Wydał serię płyt Diffusion Ensamble, improwizując na scenie z artystami różnych dziedzin sztuki. W czasie tej praktyki spotkał Petera Kowalda i Olgę Szwajgier i poprowadził z nimi warsztaty, które miały wpływ na całe pokolenie muzyków. Tworzy festiwal Art Depot zajmujący się naturą improwizacji w różnych kulturach. Wydał 12 płyt, które zmieniły oblicze polskiej muzyki improwizowanej. Lata 2012 i 2013 są czasem jego powrotu na rynek wydawniczy, na którym ukazały się kolejno jego płyty: Minimalover, Jeden dźwięk i Pan Bóg oraz oczekiwana Responsio Mortifera. Obecnie można go spotkać podczas serii koncertów, które daje wraz ze swoim trio, z którym będzie można tez spotkać się podczas Warsaw Summer Jazz Days, a towarzyszyć mu będzie także gość specjalny: nieoceniony Zdzisław Piernik.

Słaek Janicki na początku lat 90. XX w. współtworzył grupę „Trytony” w Bydgoszczy razem zTomaszem Gwincińskim i Jackiem Buhlem. Fonograficznym śladem tamtego okresu są dwie płyty: „Tańce bydgoskie” i „Zarys matematyki niewinnej”. Trzy kolejne płyty nagrał z Formacją Jerzego Mazzolla „Arhytmic Perfection”: „a”, „Out to lunch” i „Rozmowy s catem”. Jego udział w tych nagraniach został wysoko oceniony. Podobne walory instrumentalisty-improwizatora zaprezentował na płycie „From the beginning to the end”, jaką nagrał w 2003 r. z zespołem Mazzolla „Arhytmic Brain” (Mazzol, Janicki, Majewski). W 1994 r. wraz z Jackiem Majewskim był założycielem klubu muzycznego „Mózg” wBydgoszczy, którym kieruje (w 2005 r. Jacek Majewski wycofał się ze względów zdrowotnych). W klubie Mózg jest organizatorem wielu niekonwencjonalnych imprez muzycznych, plastycznych i teatralnych.

Czarna, g. 20:00

wstęp: 30 zł