SuperSam: MAZZOLL - JEDEN DŹWIĘK

Zdjęcie: 
Miejsce: 
Mózg, Bydgoszcz
Data: 
24.05.2013

SuperSam: MAZZOLL - JEDEN DŹWIĘK

Mazzoll Polski klarnecista urodzony w 1968 roku w Gdańsku. Założyciel i lider kilku grup muzycznych. Kompozytor muzyki filmowej i teatralnej, kreator teorii „arytmicznej perfekcji”. Jego muzyka, często klasyfikowana jako „Nowa Muzyka Improwizowana”, bada nieznane terytoria harmonii, rytmu i melodii. Muzyczne poszukiwania artysty obejmują „trash jazz?”, „freak ballads” i „cage songs”. Takie zderzenie rozmaitych energii dźwiękowych wytwarza unikalną atmosferę podczas każdego występu. Mazzoll wierzy, że zarówno precyzyjna interpretacja jak i przypadkowość są równowartościowymi czynnikami w tworzeniu muzyki. Dlatego też idea „arytmicznej perfekcji” nie ma nic wspólnego z chaosem; nie jest ona zaprzeczeniem rytmu, czy harmonii, ale składową częścią muzyki, której jeszcze nie ogarniamy ani nie zauważamy. Przy zapisach nutowych Mazzoll używa diagramów.
Jako artysta bierze udział w wielu występach I wydarzeniach muzycznych. Przykładem jest „Diffusion Ensemble”, które założył razem z Robertem Knuth’em- formacja, która gromadzi rozmaitych artystów performerów i improwizatorów. W ciągu ostatnich kilku lat, „Diffusion Ensemble” wystąpiło w Centrum Sztuki Współczesnej na Zamku Ujazdowskim w Warszawie, „Petri Kirche” w Leipzig, Teatrze Wybrzeże w Gdańsku, Galerii ?Inner Spaces? w Poznaniu, Muzeum Olsztyńskim oraz „Kunstraum Schwimbad” w Dusseldorfie. Warsztaty prowadzone przez Mazzolla, Knuth’a I „Diffusion Ensemble” cieszyły się wielkim zainteresowaniem. Powszechne występy, ćwiczenia, przemowy, wymiana myśli i idei otworzyły nową przestrzeń dla artystycznych i para-artystycznych horyzontów, możliwości kreacji i samo-kracji dla słuchaczy.

W trakcie swej kariery muzycznej Mazoll grał z najlepszymi polskimi, europejskimi I amerykańskimi muzykami rockowymi I jazzowymi- z takimi gwiazdami jak Django Bates, Alfred Harth, Lasse Lindgren, Vytas Labutis, Peter Weniger, Bill Laswell, Per Goidschmidt, Jan Bengston, NIls Landgren, Kjeld Ipsen, Axel Windfeid, Tomasz Stańko, Lars Danielsson, , Andy Lumpp, Jeffrey Morgan, Josh Roseman, Tony Oxley, Peter Brotzmann, Marcin Krzyzanowski, Stein Erik Tafjord, Fred Frith, Mark Stewart, Jon Dobie, Jukka Perko, Peter Kowald, Olga Szwajgier, Asaf Sirkis, Anthony Coleman, Elliot Sharp. W roku 1999 zagrał na ?Warsaw Summer Jazz Days? razem z John?em Zorn?em, Mendeski Martin?em i Wordem oraz Pharoah Anders, zaś na tym samym festiwalu w 2000 roku wystąpił jako gość japońskiej formacji ?Altered States? wraz z Kazuhisa Uchihasi. Grał też jako „support” dla grupy „U3″ i Jamesa Brown’a. W listopadzie 2005 roku Mazzoll wystąpił z Gendos’em i Sainkho Namtchylak jako ich gość specjalny.
Opierając się na unikalnych kompozycjach i skali Mazzolla, zespół nie tylko wchodzi na grunt eksperymentalny, ale czasem sięga na krańce gmatwaniny, kreując wciąż nieznany amalgamat muzycznych wizji i ich odcieni. Mimo to, grupa nie jest eklektyczną fuzją różnych stylów. „Mazzoll & Arythmic Perfection” tworzy muzykę bardzo łatwo rozpoznawalną, którą można by porównać do niektórych istniejących tendencji jak na przykład (bazując na wykonaniu melodycznym): „trash jazz”, „acoustic techno”, „freak ballads”, „cage songs”, „freak rock”, „new city folk”, prezentując w ten sposób wolnośc interpretacji pośród granicami bogatej biografii dźwięków Mazzoll’a. Obecnie Mazzoll sprawuje funkcje „Art. Manager’a” artystycznego składu Festiwalu Gdańskiego, gra z młodym polskim zespołem „Plazmatikon”, a ostatnio rozpoczął nagrania do solowego albumu oraz albumu poświęconego Bruce’owi Lee.

Mózg, g. 22:00

wstęp: 10zł