Napoli’s Walls

Autor: 
Grzegorz Sowiński
Louis Sclavis
Wydawca: 
ECM
Dystrybutor: 
Universal
Data wydania: 
11.05.2004
Ocena: 
3
Average: 3 (1 vote)
Skład: 
Louis Sclavis - clarinets, saxophones; Vincent Courtois - cello, electronics; Médéric Collignon - pocket trumpet, voices, horn, percussion, electronics; Hasse Poulsen – guitar

Napoli's Walls należy do grona płyt, zza których wyziera producencki interwencjonizm i programowość. Nie chcę przez to powiedzieć, że Manfred Eicher zaplanował sobie tę muzykę, zlecił jej zagranie Sclavisowi, a potem z niemiecką precyzją egzekwował powstanie wyobrażonego wcześniej dzieła. To raczej sam Sclavis skomponował całość tak, aby sprostać oczekiwaniom hojnego, mecenasa nie bacząc czy rzeczywiście jego muzyka pozostanie w pamięci słuchacza jako poruszająca propozycja muzyczna.

Mamy tu do czynienia z bardzo powierzchowną muzyczką, której szczególnie niesmaczny jest kontekst elektroniczny. Wygląda to trochę tak jakby w dziedzinie elektroniki nie zdarzyło się zbyt wiele rzeczy, a jej użycie miało charakter koniecznej ozdoby dla audytorium złożonego z ludzi trendy. Nie ma wątpliwości - to terytorium jest przez Sclavisa nie zgłębione i słychać to w każdej chwili. Mam wrażenie, że całość jest zrealizowana tylko po to, aby przechwycić neapolitańskie fundusze i w miarę małym nakładem pracy zasilić konto. Nie ma nic złego w zasilaniu konta, jednak styl, w jakim się to czyni, może wprowadzić niesmak i zniechęcenie.

1. Colleur de nuit; 2. Napoli's Walls; 3. Merce; 4. Kennedy in Napoli; 5. Divinazione moderna I; 6. Divinazione moderna II; 7. Guetteur d'inaper; 8. Les apparences; 9. Porta segreta; 10. Il disegno smangiato d'un uomo