Sopot Jazz Festiva: Kuba Płużek / Daria Chernakova / Tali Rubinstein / Dorota Piotrowska | Dorota Piotrowska & Sam Newsome Quartet | Snow Owl
7 października to trzeci i zarazem ostatni dzień Sopot Jazz Festival 2017. Na scenie hotelu Sofitel Grand Sopot zobaczymy najpierw Dorotę Piotrowską. W pierwszdj części wieczoru towarzyszyć jej będą Kuba Płużek, Daria Chernakova oraz gośc specjalny Tali Rubinstein. Natępnie uszłyszymy wspólny koncert Doroty Piotrowskiej z kwartetem Sama Newsome'a. Tegoroczną edycję festiwalu zakończy Snow Owl, czyli Juan García-Herreros, z projektem The Blue Road.
Dorota Piotrowska - perkusistka i kompozytorka, mieszka w Nowym Jorku. Na nowojorskiej scenie jazzowej znana jest z kompozycji, które obejmują nowoczesne motywy zakorzenione w tradycyjnych rytmach. Jej zespół jest żywą mieszanką muzyków łącząca neo-bop i wpływy muzyki latynoskiej z odniesieniem do tańca i literatury.
Tygodniowa wycieczka do Nowego Jorku zaowocowała studiami w The New School of Jazz and Contemporary Music, gdzie w 2012 roku Piotrowska zdobyła wykształcenie jazzowe ze specjalizacją w grze na perkusji. Jej wieloletnie zainteresowanie polityką międzynarodową zaskutkowało podjęciem studiów magisterskich, które ukończyła w 2015 roku w Colin Powell School for Civic and Global Leadership w Nowym Jorku. W 2016 roku założyła własny program edukacyjny w Polsce zostając dyrektorem artystycznym warsztatów międzynarodowych New York Jazz Masters.
Od chwili, gdy w 2010 roku przyjechała do USA, Piotrowska grała w Carnegie Hall z kompozytorem klasycznym Bobem Chilcottem, a także w Avery Fisher Hall Lincoln Center u boku kompozytora klasycznego Willa Todda i pod dyrekcją słynnej Eleny Sharkovej. Występowała również z takimi sławami jazzu, jak George Garzone, Jeremy Pelt, Lonnie Plaxico, Mark Soskin, Rory Stuart, Sam Newsome, Stacy Dilliard, Mike Rodriguez, Dave Binney, Jonathan Creyford, Lafayette Harris, Benito Gonzales, Anthony Wonsey, Eric Wyatt, Greg Lewis, Carlo De Rosa, Joe Sanders i The Curtis Brothers.
W 2013 roku wystąpiła z zespołem, któremu towarzyszył gość specjalny Jeremy Pelt na festiwalu Jazz nad Odrą we Wrocławiu. W kolejnych latach koncertpwała podczas festiwalu Adi Jazz w Łodzi oraz Ethno Jazz we Wrocławiu. Pojawiła się na scenie słynnych klubaów nowojorskich takich jak Iridium, Smalls, Zinc Bar i Lenox Lounge w Harlemie.
W roku 2015 Dorota rozpoczęła współpracę z polską legendą muzyki soul Ewą Urygą. W listopadzie 2016 nagrała album w Studiu Polskiego Radia razem z Markiem Soskinem i Luquesem Curtis. Wraz z zespołem występowali na festiwalu Komeda Jazz, Jazz Od Nowa, w Filharmonii Kaliskiej i Śląskiej.
Tali Rubinstein - Flecistka i kompozytorka. Urodzona w Izraelu, obecnie mieszka w Nowym Jorku. Absolwentka Berklee College of Music w Bostonie, jako pierwsza w historii tej uczelni, podjęła tam studia na flecie prostym.
Tak jak większość dzieci, Tali zaczęła grać na flecie prostym w drugiej klasie szkoły podstawowej. W przeciwieństwie do większości, nigdy nie przestała. Uczennica słynnej izraelskiej mezzosporanistki i flecistki Brachy Kol, Tali od lat młodzieńczych kształciła się w klasycznej muzyce barokowej i renesansowej. Uczęszczała do prestiżowych szkół muzycznych w Izraelu (Thelma Yellin High School of the Arts, Rimon School, The Buchmann-Mehta School of Music), uzyskiwała stypendia i nagrody (stypendia AICF w latach 1994-2006, druga nagroda na Międzynarodowym Festiwalu i Konkursie Fletowym w Utrechcie, stypendium Gilad Shein Memorial). Następnie uzyskała stypendium na studia w Berklee College of Music w Bostonie i, jako pierwsza w historii tej uczelni, podjęła tam studia na flecie prostym. Wybrano ją do reprezentowania Berklee College w John F. Kennedy Center for the Performing Arts w Waszyngtonie, a po ukończeniu studiów otrzymała nagrodę W.S. Kenney'a za wybitne osiągnięcia.
W ostatnich latach Tali współpracuje z wielokrotnie nagradzanym Grammy producentem Javierem Limónem przy wielu projektach, w tym "Tal y Tali" (z pianistą Tal Even-Tzur), "Promesa De Tierra" (z muzykami z Palestyny, Hiszpanii i Izraela), oraz przy nagrodzonym w roku 2015 nagrodą Latin Grammy albumie "Entre 20 Aguas" (obok Chicka Corei, Dhafera Youssefa, Michela Camilo, Chucho Valdéza i Alejandro Sanza). Jesienią 2017 roku wybiera się do USA na tournee ze zrealizowanym przez Limóna programem "Flamenco Legends" z udziałem oryginalnego zespołu Paco de Lucii. Obecnie Tali pracuje nad swoim trzecim albumem, na którym wystąpi jako autorka-piosenkarka, płytę wyprodukuje Limón, a ukaże się wiosną 2018 roku.
Daria Chernakova (ur. 1990 r.) W roku 2015 ukończyła klasyczne studia muzyczne w Moskiewskim Konserwatorium Państwowym im. P. I. Czajkowskiego. Jej nauczycielem był światowej sławy rosyjski kontrabasista Rustem Gabdullin. Na scenie jazzowej grała z Jerrym Bergonim, Williem Vinsonem, Victorem Lewisem, Gilem Goldsteinem, Ari Hoenigiem, Johnem Marshallem, Alexem Sipiaginem, Grantem Stewartem, Conradem Herwigiem, Jebem Pattonem, Marcosem Valle i Celso Fonseca. W Moskwie grywa z rosyjskimi sławami, takimi jak German Lukianov, Vagif Sadikhov, Jakow Okun, i Juliana Rogaczeva. Daria uprawia różne style: jazz, muzykę brazylijską, afro-kubańską i klasyczną. Komponuje własną, inspirowaną tymi stylami muzykę i wykonuje ją ze swoim kwintetem.
Kuba Płużek (ur.1988r.) – pianista i kompozytor. To jeden z najbardziej utalentowanych i twórczych instrumentalistów na polskiej scenie muzycznej. Jego twórczość charakteryzuje wielka muzyczna wyobraźnia, idealne panowanie nad instrumentem i piorunująca siła wyrazu.
Niepokorna postać muzycznego światka i jednocześnie śmiały wirtuoz, który w porywających kompozycjach łamie i rozrywa frazy, z wyczuciem balansuje na cienkiej linii zachowania harmonii oraz otwiera przed słuchaczem świat prawdziwego jazzu z najwyższej półki. Jego debiut jest porównywalny z osiągnięciami jego kolegów po fachu zza Wielkiej Wody.
Finalista Montreux Piano Competition, nominowany do nagrody Fryderyk 2015, zwycięzca i finalista najważniejszych polskich oraz międzynarodowych konkursów jazzowych.
Studiował na Akademii Muzycznej w Katowicach na wydziale Jazzu i Muzyki Rozrywkowej.
Sam Newsome (ur.1965 r.) Amerykański saksofonista jazzowy, kompozytor i edukator. Muzyka Newsome’a łączy straight-ahead jazz, world music (czerpiąc wpływy z Afryki Północnej i Azji Wschodniej) oraz eksperymentalny jazz, wykorzystujący rozszerzone techniki.
Newsome dołączył do zespołu Terenca Blanchard’a i występował z kwintetem w latach 1989-1994 nagrywając kilka płyt w (Columbia / Sony), w tym Terence Blanchard, Simply Stated i The Malcolm X Jazz Suite. Innymi członkami kwintetu Blancharda byli pianista Bruce Barth, basista Rodney Whitaker (a później Tarus Mateen) i perkusista Troy Davis. Jego debiutanckie nagranie jako lidera, Sam I Am, pojawiło się w 1990 roku. W 1995 roku Newsome postanowił skoncentrować się wyłącznie na saksofonie sopranowym. Założył Motivic Development, jazzowy / światowy trio muzyczne z basistą Yosuke Inoue, perkusistą Matt Wilson, a później perkusistą Joao Vincent Lewis. W 1996 roku Newsome zrewidował swój zespół i dodał wokalistę Elisabeth Kontomanou, basistę Ugonnę Okewgo, Amos Hoffman, perkusistów Natalie Cushman i Gilad, zmieniając nazwę na Sam Newsome & Global Unity. Muzykę, którą tworzyli nazwał jazzem międzykulturowym. Grupa inspirowała się jazzem późnych lat 60-tych a także muzyką Afryki Północnej, Japonii i Bliskiego Wschodu. W tym okresie Newsome pracował regularnie także w zespołach perkusisty Leona Parkera i basisty Avishaia Cohena. Debiutancki album grupy został wydany w Columbia / Sony w 1999 roku.
W 2005 roku Newsome zaczął koncentrować się na solowej grze na saksofonie. Po siedmiu latach z Global Unity, Newsome zajął wolne miejsce jako lider. W 2007 wydał Monst Abstractions, na którym nagrał kompozycje Theloniousa Monka. Mark Corroto z All About Jazz napisał: "Dźwięk saksofonu sopranowego Sama Newsoma brzmi jak jednoosobowy zespół." W 2010 roku Newsome wydał swój drugi solowy album, Blue Soliloquy, który otrzymał pięć gwiazdek w magazynie Downbeat. Późniejsze solowe nagrania to: The Art of the Soprano, Vol. 1 (2012), Sam Newsome Plays Monk and Ellington (2013), The Straight Horn of Africa: A Path to Liberation - The Art of the Soprano, Vol. 2 (2014) i Sopranoville: New Works for Prepared and Non-Prepared Saxophone (2017).
Oprócz swoich solowych nagrań i występów, Newsome współpracował z saksofonistą Davidem Liebmanem, perkusistą Andrew Cyrillem, pianistami Ethanem Iversonem i Jean-Michelem Pilcem. Newsome gra regularnie jako członek Francisco Mora Catlett's AfroHorn, The Bad Plus: Science Fiction, Fay Victor's SoundNoise oraz On the Quiet Side, and Meg Okura's Pan Asian Chamber Jazz Ensemble.
Juan García-Herreros pochodzi z Kolumbii i jest światowej sławy gitarzystą basowym, wielokrotnie uznawanym przez „Bass Magazine” za jednego z 10 najlepszych basistów na świecie. Dzięki swej niezwykłej wirtuozerii dzielił scenę z wieloma laureatami nagród Grammy i Oscara, światowymi gwiazdami wszystkich gatunków muzyki. W 2014 roku jego wieloetniczny zespół "Snow Owl" został nominowany do nagrody Latin Grammy w kategorii "Najlepszy album Latin Jazz". Jest pierwszym w historii tej prestiżowej nagrody gitarzystą basowym nominowanym w tej kategorii obok Chicka Corei i Paquito D'Rivery. Rewelacyjną grą na sześciostrunnej "gitarze kontrabasowej" zyskał sobie najwyższe uznanie międzynarodowych mediów muzycznych. W 2016 roku najnowsza płyta zespołu Snow Owl "The Blue Road" uhonorowana została trzema złotymi medalami nagrody Global Music Award w kategoriach "Najlepszy World Jazz", "Najlepszy Album" i "Najlepsza Nowa Płyta". Brytyjski "Bass Guitar Magazine" uznał go niedawno za jednego z 82 najbardziej wpływowych gitarzystów basowych w historii tego instrumentu.
"Kompozytorzy, którzy wkraczają w sferę "world music" robią to na własne ryzyko, zwłaszcza, gdy przez ramię zaglądają im mistrzowie muzycznych światów, od kolumbijskiej śpiewaczki i autorki piosenek Toto La Momposina po Wolfganga Amadeusza Mozarta. Gdy sfera ta rozciąga się od Kolumbii po Austrię i sięga, obok tradycji afrykańskiej i amerykańskich form sztuki, także po muzyczne tradycje Bułgarii, Węgier i innych części Europy, zdobywać jej szczyty jest naprawdę trudno. A jednak basista Juan Garcia-Herreros nie uląkł się tego wyzwania i wydał ważną płytę "The Blue Road", podejmując zdecydowaną i niezwykle udaną próbę odtworzenia rozmachu i wizji tradycyjnej muzyki Kolumbii oraz wspanialej tradycji klasycznej muzyki Zachodu, której przykładem jest dzieło Mozarta, spojonych pulsem i dramatyczną energią formy jazzowej.
Podczas gdy kiedyś po prostu podziwialiśmy cuda bas-gitarowej pirotechniki, dzięki precyzyjnemu poczuciu czasu Juana Garcii-Herrerosa i skupieniu uwagi na dynamice, słyszymy muzykę. Garcia-Herreros nie boi się ciszy, rubato, ani delikatności w grze, a nawet napawa się możliwościami, jakie ze sobą niosą. Potrafi być, na przemian, monumentalny, gawędziarski, taneczny i malarski; potrafi rozśmieszać, przywoływać wspomnienia, a nawet uwodzić swą grą i robi to niemal na całej tej płycie "- Raul Da Gama (World Music Report, Latin Jazz Network)
CO? – Sopot Jazz Festival 2017: Kuba Płużek / Daria Chernakova / Tali Rubinstein / Dorota Piotrowska | Dorota Piotrowska & Sam Newsome Quartet / Snow Owl
KTO? – Dorota Piotrowska, Tali Rubinstein, Daria Chernakova, Kuba Płużek / Dorota Piotrowska, Sam Newsome Quartet / Snow Owl: Juan García-Herreros
GDZIE? – Hotel Sofitel Grand Sopot
KIEDY? – 07/10/2017, 19:00
BILETY? – 90 pln / 70 pln (ulgowy)
- Aby wysyłać odpowiedzi, należy się zalogować.