Peter Brötzmann / Steve Swell / Paal Nilssen-Love
Szybkie, luźne, rozważne i potężne- te muzyczne wyobrażenia łączą się po raz pierwszy, aby zbadać, co to znaczy być improwizatorem podróżującym po trójwymiarowej iluzji. 24-go lutego, w krakowskim Klubie Alchemia, w ramach trasy koncertowej "First Meetings from the Multiverse" wystąpią Peter Brötzmann, Steve Swell i Paal Nilssen-Love.
Steve Swell – to jeden z najbardziej śmiałych i płodnych członków nowojorskiej społeczności free-jazzowej; według Eda Hazell’a z Signal To Noise, reputacja Steve’a Swell’a, jego etyka pracy i dążenie do doskonałości uchowało go w czołówce muzyki improwizowanej przez ponad 20 lat.
Urodził się w Newark w stanie New Jersey. Steve Swell jest aktywnym członkiem społeczności muzycznej w Nowym Jorku od 1975 roku. Ugruntował swoją pozycję lidera i sideman kilku z najbardziej ekscytujących bandów, występując w klubach, na festiwalach i w teatrze- w Afryce, Azji, Europie, Ameryce Północnej i Południowej.
Jego talenty kompozytorskie zostały uznane na całym świecie. Jego „Suite for Players, Listeners and other Dreamers” został wybrany numerem 2 w Cadence Reader’s Poll 2006 r. Ciekawość i potrzeba tworzenia Swell’a sprawiły, że stał się świetnie zapowiadającym się sidemanem, dając mu możliwość bycia integralną częścią grup prowadzonych przez najbardziej renomowanych muzyków w świecie muzyki jazzowej i improwizowanej.
Swell ma na koncie czterdzieści nagrań jako lider lub co-leader i występuje na ponad stu innych albumach. Prowadził kursy mistrzowskie na uniwersytetach, w szkołach podstawowych, liceach, schroniskach i domach kultury w USA i Europie. Jest również artystą nauczającym w systemie szkół publicznych NYC, pracuje najczęściej z dziećmi upośledzonymi i otrzymał nagrodę Jubilation Foundation Fellowship Award z Tides Foundation w 2008 roku jako uznanie swojej pracy.
Steve nieustająco poszukuje nowych sposobów na wyrażenie niepokojów swojej wyobraźni w swojej muzyce poprzez komponowanie i grę na puzonie. Touchingextremes.com tak mówi o jego grze na puzonie: Jesteśmy przeszczęśliwi, mając takichznajomych, jak Steve Swell, który gra na tym cholernym puzonie, jakby to był ostatni dzień jego życia, wstrzykując muzykę z ogromną siłą ducha, ciążeniem ku właściwej energii i zdumiewającą magią techniki.
Peter Brötzmann jest jedną z najważniejszych i najbardziej bezkompromisowych postaci free jazzu i znajduje się w czołówce kształtujących wyjątkową, europejską muzykę swobodnej improwizacji od 1960 roku.
Brötzmann początkowo szkolił się na malarza i był związany z grupą Fluxus (uczestnicąc w różnych imprezach i pracując jako asystent Nam Jun Paik), zanim rozczarowanie światem sztuki przeniosło jego obiekt zainteresowań w stronę muzyki. Jednak kontunuował malowanie i, swoją natychmiast rozpoznawalną wrażliwością wizualną, stworzył jedne z naszych ulubionych okładek albumów, a także miał wiele pokazów w galeriach sztuki w ostatnich latach.
Samouk gry na klarnecie i saksofonie, Brötzmann dał się poznać jako jeden z najpotężniejszych i najbardziej oryginalnych muzyków, wydając szereg albumów nasyconych teraz bardzo poszukiwaną muzyczną inwencją, w tym epokowy Machine Gun Sessions w 1968 roku – pierwotnie wydany przez jego własną wytwórnię Brö i późniejsze nagrania dla FMP (Free Music Production) – wytwórni, którą założył z Jost Gebers.
Dźwięk Brötzmanna jest jednym z najbardziej charakterystycznych, afirmujących życie i radosnych w całej muzyce.
Paal Nilssen-Love dosłownie wychował się na jazzie. Miał zaledwie pięć lat w 1979 roku, kiedy jego rodzice otworzyli Stavanger Jazzclub, miejsce, które działąło do 1986 roku. Kariera muzyczna była więc naturalnym (i dopingowanym) wyborem. Młody perkusista zaczął pracować z saksofonistą Frode Gjerstad i trębaczem Didrikiem Ingvaldsenem w 1990 roku, trzy lata przed rozpoczęciem formalnych studiów jazzowych w Sund College Konserwatorium Muzycznym w Trondheim. Jego pierwsze dostępne nagranie to Enten Eller, płyta nagrana w 1992 roku z Circulasione Totale Orchestra i Frode Gjerstad.
Aktywność w kilku zespołach naraz zawsze była celową metodą pracy Paala. Jest nieustannie świadomy projektów, w których działa, jako że jego udział w każdym z nich wiąże się z pełnym oddaniem. Gra nie jest przejściem od początku do celu, ale jest w wiecznym procesem, ciągłym ruchem, gdzie każdy wykonywany nowy utwór jest przedłużeniem poprzedniego. W związku z tym, utrzymanie skupienie i koncentrowanie całej energii wokół tego, co się dzieje tu i teraz, ma największe znaczenie – to wolność w muzyce, umiejętność bycia wolnym w ramach ekspresji.
KTO? - Peter Brötzmann, Steve Swell, Paal Nilssen-Love
GDZIE? - Klub Alchemia, Kraków
KIEDY? - 24/02/2015, 20:00
BILETY? - 40 zł
- Aby wysyłać odpowiedzi, należy się zalogować.