MAZZOLL JEDEN DŹWIĘK DZIEWANOWSKI SECOND HAND

Zdjęcie: 
Miejsce: 
Jazzarium Cafe, Warszawa
Data: 
22.09.2012

MAZZOLL JEDEN DŹWIĘK DZIEWANOWSKI SECOND HAND

„Mazzoll Jeden Dźwięk Dziewanowski Second Hand” to spotkanie utalentowanego perkusisty, improwizatora, współpracownika Carla Heinza Stockchauzena oraz Jerzego Mazzolla. Będzie to spotkanie dwóch erudytów muzycznych, którego poziom gwarantuje ich doświadczenie, wiedza i wirtuozeria.

Kompozycja, która powstała w 1994 roku pod wpływem spotkania z Evanem Parkerem (angielskim wirtuozem saksofonu i jedną z czołowych postaci europejskiej sceny muzyki improwizowanej) oraz guru swobodnej improwizacji-kompozytorem, teoretykiem, producentem i gitarzystą improwizującym: Derekiem Bailey'em, który po zapoznaniu się z pracami poszukującego własnej drogi wyrazu-młodego klarnecisty, osobiście zaprosił Mazzolla do Londynu na kolejną edycję swojego festiwalu improwizatorów Company Week. Po powrocie Mazzoll stał się jednym z filarów i twórców tzw. yassu-czyli zrewolucjownizowanej wersji myślenia o improwizacji-w jego wydaniu przybierającej bardzo radykalne formy-poczynając od free, przez wolną improwizację, muzykę współczesną, muzykę graficzną, na performance kończąc. Stworzył też forum improwizacji artystów różnych dziedzin sztuki nazwany przez niego Dyfuzją.

Po pionierskim okresie 4 lat poszukiwań z grupą Miłość, rozpoczyna własny, indywidualny proces rozwoju i poszukiwań-tworząc grupę Niebieski Lotnik (Olter-Walicki), a następnie Mazzoll&Arhythmic Perfection, której płytę "a" uznano za najważniejszą płytę Yassu (Rafał Księżyk). W tym czasie wyjeżdża za granicę. W Niemczech pod auspicjami Tony Oxleya jako producenta wydaje płytę "perplex" uznaną za jedną ze 100 najważniejszych nagrań muzyki improwizowanej w Europie. Wyjeżdża do Amsterdamu gdzie tworzy muzykę do filmu o Remie Koolhasie pt. "point city" bazującego na jego architekturze i strukturach, notatkach, projektach. Później z grupą Arhythmic występuje na festiwalu Audio Art Marka Chołoniewskiego. Spotyka i gra serię koncertów z Alfredem Harthem (podczas wspólnej trasy po raz pierwszy wykonuje pierwotną wersję "Jednego Dźwięku"), następnie warsztaty i wspólny koncert z Peterem Kowaldem oraz Olgą Szwajgier (za projekt ten otrzymał nagrodę Ministra Kultury za projekt edukacyjny "Sybilla"), spotyka także w tym czasie Zdzisława Piernika, przygotowuje wykonania partytur graficznych i muzyki intuitywnej oraz kooperacje z muzykami japońskimi Kazuhisa Uzihashi i grupą Altered States (występy w sali Kongresowej na Warsaw Summer Jazz Days). Gra też trasę po Europie z kwartetem Brotzmann, Dobie, Hano, Mazzoll. Grał też serię koncertów z Django Batesem (zdobywcą muzycznego Nobla, nagrody duńskiej Jazz Paar) w ramach orkiestry Jazz Baltica skupiającej największych improwizatorów Europy.

W 1995 roku w legendarnym klubie Mózg, wykonuje, nagrywa i dokumentuje po raz pierwszy kompozycję "Jeden Dźwięk". Partytura, którą stanowi przypadkowo znaleziony znak kolejowy specjalnie spreparowany i opisany na tę okazję, przewiduje nieprzerwane wykonanie dźwięku C przy pomocy oddechu cyrkulacyjnego wraz z wszystkimi konsekwencjami alikwotyczno-rytmicznymi tej techniki oraz indywidualnych preferencji wykonawcy. Utwór w premierowym wykonaniu trwał 57 minut 57 sekund zbliżając się tym samym do ideału zapisu i partytury określającej czas trwania na +/- 60 minut.

Jazzarium Cafe, godz. 21:00