Matthew Shipp Mateusz Walerian: M-theory project tour 2012
Matthew Shipp Mateusz Walerian: M-theory project tour 2012
Matthew Shipp - wizjoner, uznawany za “św. Gralla” jazzu i muzyki współczesnej. Jeden z najbardziej uznanych pianistów jazzowych w historii gatunku. Kreując własną, unikatową stylistykę instrumentu, pozostaje jednym z niewielu w świecie jazzu muzyków tej rangi. Przenosząc się w 1984 roku do Nowego Jorku bardzo szybko stał się jedną z osobistości przewodnich środowiska sztuki, pozostając w kręgu najważniejszych muzyków tamtejszej sceny. Poczynając od 1987 roku zrealizował ponad 40 albumów. W latach 90’ zrealizował szereg albumów dla prestiżowej szwajcarskiej oficyny Hatology. Zaprezentowana tam autorska muzyka, określana mianem „chamber jazz” wyznaczyła nowy kierunek dla muzyki jazzowej. Pianista jest również kuratorem, oraz dyrektorem artystycznym prestiżowej serii „Blue Series” wydawnictwa Thirsty Ear. Pan Matthew Shipp jest osobistością przewodnią nowej generacji gigantów jazzu.
Grę na fortepianie rozpoczął w wieku pięciu lat. Jego matka była przyjaciółką Clifford’a Brown’a. Na granie jazzu zdecydował się już jako dwunastolatek. Jego głównym polem zainteresowania był jazz, aczkolwiek podczas szkoły średniej grywał również w grupach wykonujących rock, najczęściej na instrumencie elektrycznym. W zasadzie nigdy nie odebrał formalnego wykształcenia muzycznego studiując prywatnie m.in. u Sunyata’y, a następnie u nauczyciela Clifforda Browna - Roberta “Boisey” Lawrey’a. Shipp przez rok uczęszczał na Delaware University, a następnie studiował w New England Conservatory of Music, gdzie pracował pod okiem saksofonisty i kompozytora Joe Maneri. Sam Matthew uważa prywatne lekcje u Dennis’a Sandole (który był również nauczycielem Johna Coltrane’a) jako najbardziej istotny aspekt rozwoju swojej twórczości. W roku 1984 przeniósł się do Nowego Jorku, gdzie spotkał m.in. Williama Parkera i w zasadzie od tego czasu datuje się ich współpraca. W roku 1989 Shipp dołączył do zespołu Davida S. Ware’a (gdzie basistą był Parker).
Od początku lat 90 pozostaje bardzo aktywny na scenie muzycznej, pojawiając się na dziesiątkach albumów jako lider, sideman czy producent. Początkowo jego aktywność była zauważalna najbardziej na scenie free jazzu, jednakże od tamtego momentu jego zainteresowania sięgały o wiele dalej, eksplorując rejony muzyki klasycznej, elektroniki czy nawet hip-hopu. Z początkiem lat 90. sformował swój pierwszy zespół z Parkerem i zamiennie: Whitem Dickey’em lub Susie Ibarrą na perkusji. Wkrótce też rozpoczął grywanie w duetach, z których do najważniejszych należą te z Roscoe’m Mitchellem i Matem Mannerim.
Shipp jest muzykiem wciąż eksperymentującym, tak z materią jak i formą swej muzyki. Grywa solo; przedstawił kilka ciekawych duetów (z Joe Morrisem, Matem Manerim, Roscoe Mitchellem, Williamem Parkerem, Robem Brownem); w trio, przy czym obok typowego tria z udziałem Williama Parkera i Whita Dickeya bądź Susie Ibarry, prowadził też trio bez perkusji z Robem Brownem na alcie; w przeróżnych kwartetach, gdzie instrumentem melodycznym pozostaje, bądź to trąbka (Wadada Leo Smith, Roy Campbell), bądź skrzypce (Mat Maneri). Stworzył też dwa zespoły bez perkusji: Matthew Shipp’s String Trio (płyta “By The Law Of The Music” i “Expansion, Power, Release”) oraz Horn Quartet(płyta “Strata”), które miały wówczas zaprezentować muzykę pianisty na zupełnie nowym tle.
Od końca lat 90. Shipp pojawia się w coraz to nowych kontekstach, jako muzyk prezentujący się w postmainstreamowej manierze (nagrania jego kwartetu), czy też, może obecnie przede wszystkim, jako muzyk, który zabrał głos podczas procesu twórczego nowej muzyki powstającej ze splotu współczesnej, niejednokrotnie eksperymentalnej, muzyki elektronicznej oraz jazzu i generalnie muzyki improwizowanej. Nie tylko wziął udział w dwu sesjach Spring Heel Jack, DJ Spooky’ego, ale również sam nagrał płytę w tym duchu-“NuBop”. Od pewnego czasu oprócz akustycznego fortepianu ponownie sięgnął po Fender Rhodes’a, nie obce stały mu się też syntezatory. Właśnie dzięki wykorzystaniu tego instrumentarium, płyta Davida S.Ware’a “Corridors And Parallels” brzmi tak świeżo. W tym czasie zmienił się też nieco język wypowiedzi Shippa. Pianistyka Matthew Shippa to wykorzystanie całego wachlarza środków wyrazu, od bebopu począwszy, a na współczesnej awangardzie skończywszy.
Mateusz Walerian - Saksofonista, kompozytor. Obok saksofonu, który jest jego głównym instrumentem, korzysta z szerokiej palety innych instrumentów takich jak klarnet, czy klarnet basowy, kreując szerokie spektrum kolorystyczne realizowanych projektów.
Dyrektor artystyczny autorskiego cyklu koncertowego OKUDEN MUSIC : SOUND TO THE DEEPEST, prezentującego wybitnych wizjonerów stanowiących czołówkę światowej sceny muzycznej.
Mateusz Walerian jest autorem wielu projektów muzycznych z udziałem muzyków stanowiących ścisłą czołówkę europejskiej sceny muzyki improwizowanej. Prowadzi szereg autorskich projektów, takich jak MATEUSZ WALERIAN trio z udziałem Braci Oleś, uważanych za największy fenomen w historii polskiego jazzu, oraz najlepszą obecnie europejską sekcję rytmiczną. Mateusz Walerian prowadzi również aktywną współpracę ze znakomitościami chicagowskiej sceny jazzowej, oraz nowojorskiej awangardy. Jego muzyka jest silnie osadzona w stylistyce mainstreamu jazzu nowoczesnego (hard free bop) z ukłonem w stronę awangardowej muzyki atonalnej. Znamienny rys na jego twórczości odcisnęły japońska oraz indyjska muzyka klasyczna, klasyka jazzowa, muzyka współczesna.
Mateusz Walerian jest także autorem takich projektów jak : BLACKADMIN – inspirowane późną twórczością Johna Coltrane’a, oraz muzyką Richarda Davida Jamesa elektroniczne duo saksofonu i perkusji ; SAINTHUNTER - wyznaczające nowy standard muzyki improwizowanej trio z udziałem elity amerykańskiej sceny muzycznej ; TRIO ZEN - spotykające się ze znakomitymi recenzjami światowej krytyki, oscylujące pomiędzy free jazzem i kameralistyką współczesną trio saksofonu, harfy i wiolonczeli ; WHITE LOTUS - ekskluzywny, akustyczny projekt, którego muzyka powstaje na bazie inspiracji kulturą Dalekiego i Bliskiego Wschodu, z przeważającym elementem improwizacji otwartej, będącej mieszanką wpływu jazzu lat `60 i muzyki klasycznej przełomu wieków XIX/XX.
W zróżnicowanych projektach współpracuje z muzykami reprezentującymi różne nurty muzyczne; jazz, muzykę klasyczną, współczesną, muzykę etniczną, awangardową muzykę improwizowaną, muzykę elektroniczną. W realizowanych autorskich projektach Mateusz Walerian łączy klasyczną muzykę kameralną, muzykę etniczną i klasykę jazzową z nowoczesnym brzmieniem muzyki improwizowanej.
Dwór Artusa, godz, 20:00
Bilety: 30zł dostępne w Klubokawiarni Galeria Fotograficzna Kontrapunkt oraz w Centrum Kultury Dwór Artusa w Toruniu
- Aby wysyłać odpowiedzi, należy się zalogować.