JJ: INNERCITY ENSEMBLE / ARTUR MAĆKOWIAK / STARA RZEKA

Zdjęcie: 
Miejsce: 
Klub Żak, Gdańsk
Data: 
16.03.2013

Jazz Jantar 2013

INNERCITY ENSEMBLE / ARTUR MAĆKOWIAK / STARA RZEKA

INNERCITY ENSEMBLE / Katahdin

Radek Dziubek – laptop, perkusja 

Rafał Iwański – gongi, perkusja

Wojtek Jachna – trąbka, flugelhorn

Rafał Kołacki – gongi, perkusja

Artur Maćkowiak – gitara, syntezator

Tomek Popowski – perkusja

Kuba Ziołek – gitara, sampler

Innercity Ensemble to kolektyw, czy jak kto woli supergrupa, którą tworzą muzycy znani z takich grup jak Sing Sing Penelope, Something Like Elvis, Ed Wood, HATI, Grobbing Thristle. Idea zespołu wzięła się z chęci skumulowania mas dobrej energii i jeszcze lepszej muzyki, jaka w ostatnich latach wykwitła w Bydgoszczy i Toruniu wśród wyżej wymienionych składów. Zespół jest wynikiem niezwykłego spotkania siedmiu muzycznych osobowości, które zapisały się już w historii polskiej muzyki alternatywnej i jazzowej, a także tych, które od kilku lat aktywnie ją współtworzą. Podczas sesji bez założeń, koncepcji i wstępnych planów, muzycy wspólnie improwizowali przez trzy dni od rana do nocy, czego rezultatem są dwie dobrze przyjęte płyty: epka "Innercity Ensemble" i album "Katahdin". Muzyka Innercity Ensemble nie jest jedynie wypadkową tego, co każdy wnosi do zespołu, ale daje nową jakość unikającą prostych szufladek takich: jazz, ambient, drone, post-industrial, muzyka psychodeliczna. To dźwięki transowe, medytacyjne, jednak pełne ulotnych melodii i mimo surowości instrumentarium, zachowujące wewnętrzny spokój.

Supergrupa zbierająca różnych muzyków, przede wszystkim z bogatego środowiska woj. kujawsko-pomorskiego, przy okazji przypominająca, że Mózg ciągle pracuje, czyli czołowy klub sceny yassowej ma jeszcze wiele do powiedzenia w dzisiejszej polskiej muzyce alternatywnej. Bartek Chaciński, Polityka

Potencjał Innercity Ensemble wynika z tego, że grupa muzyków grających na co dzień w dość różnych estetycznie formacjach spotyka się realizując wspólną, meta-muzyczną ideę, poszukując hipnotycznych, psychodeliczno-medytacyjnych, wielowarstwowych form. Zespół ma różne oblicza. „Storm-Stereo” przywodzi na myśl dokonania dużych składów Roba Mazurka, ale „Sin Cara Azul” to już raczej szeroko zakrojona rozbudowa elektroakustycznych abstrakcji tworzonych przez Wojtka Jachnę w duecie z Jackiem Buhlem. Interludium „Nauka 29 Liter” wnosi duch kosmische, zaś „Mecanique Celeste” z odgłosami ptaków i prymitywnymi flecikami przypomina o niezwykłej płycie Barycz Anny Nacher i Marka Styczyńskiego. Piotr Lewandowski, popupmusic.pl

ARTUR MAĆKOWIAK / Take Away
Artur Maćkowiak to muzyk takich formacji jak Something Like Elvis i Potty Umbrella, który w ostatnim czasie wziął udział w projektach z Tomaszem Pawlickim oraz Ann Noël i Grzegorzem Pleszyński, nagrywając świetny album „Pot One Tea”. Album „Take Away” to zbiór dziewięciu muzycznych impresji Maćkowiaka, który w znakomity sposób połączył brzmienia gitar i elektroniki. Na „Take Away” gościnnie wystąpiły dwie Panie: Marta Lutrzykowska i Danuta Milewska. Jak w przypadku każdej płyty można szukać porównań i zestawiać z różnymi estetykami, ale w tym przypadku, nie ma sensu brnąć tą ścieżką. Na tym krążku najważniejsze są emocje, które muzyk stara się z siebie wyrzucić. Artur Maćkowiak: Płyta „Take Away” jest najbardziej osobistą płytą, jaką udało mi się nagrać. Jest wynikiem spotkania z samym sobą. Muzyka w ramach wszystkich wcześniejszych projektów była rezultatem współpracy z osobami, z którymi w danym czasie miałem okazję grać. Wspólne tworzenie muzyki to duża przyjemność. Chciałem jednak sprawdzić, jak działa sytuacja, w której tego wzajemnego oddziaływania nie ma. Gdzie jest się zdanym na samego sobie, ale też nie ma potrzeby szukania kompromisów, czy spełniania oczekiwań.

STARA RZEKA / Cień chmury nad ukrytym polem

Stara Rzeka to solowy projekt Kuby Ziołka, muzyka takich zespołów jak Ed Wood, Almeda Trio czy Tin Pan Alley. Jego nazwa wzięła się od miejscowości, Starej Rzeki, która znajduje się w samym sercu Borów Tucholskich. W muzyce Starej Rzeki pobrzmiewają echa eksperymentów minimalistów z lat 60/, ambientowych i post-industrialnych kolaży, azjatyckich przedstawicieli muzyki noise takich jak Li Jianhong i Keiji Haino, krautrocka w duchu Ash Ra Tempel, Popol Vuh, Harmonia czy Tangerine Dream, muzyki drone, black metalu i  muzyki ludowej. Przede wszystkim chodzi jednak o wypracowanie spójnej formuły dla opowiedzenia historii o tym, co wspólne (i skryte) człowiekowi i przyrodzie.

Sala Suwnicowa Klub Żak, g. 20:00

BILETY: super zniżka* na KARTĘ DO KULTURY i KARTĘ DUŻEJ RODZINY: 13 zł przedsprzedaż / 23 zł, zniżka dla studentów*: 15 zł przedsprzedaż / 25 zł, normalne: 25 zł przedsprzedaż  / 35 zł