Jazz Jamboree: Pimpono Ensamble / Adam Bałdych / Bill Frisell / Jenny Scheinman & Adam Bałdych

Zdjęcie: 
Miejsce: 
Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego, Warszawa
Data: 
03.11.2017
Godzina: 
19:00

3 listopada, drugiego dnia Jazz Jamboree 2017, w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego, w Warszawie usłyszymy Pimpono Ensamble a zaraz po nim Adama Bałdycha, z materiałem z jego ostatniego albumu "Brothers". Trzecim koncertem wieczoru będzie Bill Frisell i jego Music for Strings. Na zakończenie Jenny Scheinman i Adam Bałdych wykonają kompozycję Karola Lipińskiego.

Pimpono Ensemble to zespół z Kopenhagi składający się z młodych muzyków z Polski, Danii i Norwegii aktywnie działających na europejskiej scenie muzyki improwizowanej i alternatywnego jazzu.

Muzyka zespołu łączy w sobie punkową energię, wolność swobodnej improwizacji, ciekawość eksperymentu, piękne nostalgiczne melodie, noise i post rock w brzmieniu jazzowej orkiestry.

Zarówno energetyczna muzyka, jak i kolektywnie wykrzykiwane krótkie teksty, niosą treść pełną młodzieńczego idealizmu, nonkonformizmu oraz marzeń.

W listopadzie 2016 ukazał się debiutancki album zespołu Hope Love Peace Faith.

Nowy album Adama Bałdycha nazywa się „Brothers” i poświęcony jest pamięci zmarłego brata. Zatem dla Bałdycha i kolegów z zespołu album wykracza poza wirtuozerię czy rozrywkę. „Chciałbym, aby moja muzyka” – mówi Bałdych – „zakorzeniała się w teraźniejszości, odzwierciedlała ją. Powinna zagłębiać się w troski i tęsknoty dzisiejszego świata. Czym ma być moja muzyka? Powinna być przesłaniem miłości i piękna; bardziej niż kiedykolwiek wcześniej powinniśmy czuć się braćmi i siostrami aby lepiej zrozumieć siebie wzajemnie”. Ten ambitny cel znajduje odzwierciedlenie w tytułach, takich jak „Faith [Wiara]”, „Love [Miłość]”, „One [Jedność]” i ” Shadows [Cienie]”. Poprzez doświadczenie wspólnego grania z Helge Lienem na fortepianie, Frode Bergiem na kontrabasie i Per Oddvar Johansenem na perkusji, Bałdych posiadł idealny środek ekspresji – wyrażenia wielu aspektów braterstwa poprzez muzykę. Kwartetowi w niektórych utworach towarzyszy norweski saksofonista Tore Brunborg, który zyskał sławę pracując z artystami takimi jak Tord Gustavsen i Manu Katchè.

To głębokie poczucie braterstwa między muzykami jest punktem wyjścia dla zespołu: „Jedynie dzięki bezgranicznemu zaufaniu i zrozumieniu możemy osiągnąć cele muzycznej jedności” – mówi Bałdych. „Chcielibyśmy bez kompromisów wyruszyć w muzyczne podróże, mieć odwagę odkrywać nieznane”. Ta jedność w tworzeniu muzyki przebija we wszystkich dziewięciu utworach na płycie. Osiem to oryginalne kompozycje Adama Bałdycha. Album jest bardzo spójny – jest pewnego rodzaju albumem koncepcyjnym. Bałdych szerokim gestem kreśli łuk, poczynając od ciężkiego i rokowego hymnu „Elegy” poprzez balladę „Faith”, która delikatnie włącza słuchacza w krąg zaufania i igra pomiędzy dur i mol. Potem podejmuje liryczne zobowiązanie jedności („One”). Tytułowy utwór „Brothers” poruszająco krąży wokół tematu, dociera do punktu w którym „Hallelujah” Leonarda Cohena wydaje się wydobywać z nicości i cicho zanikać wracając do niej.

„W porównaniu z naszym poprzednim albumem – „Bridges”, muzyka w „Brothers” jest „brudniejsza” i bardziej nieskrępowana. – mówi Bałdych. To tak, jakby mogli istnieć na krawędzi cienkiej jak ostrze noża, pomiędzy tym, co Lacan nazwał „płaczem” i milczeniem. Taki jest dzisiejszy świat: radość i tragedia mogą współistnieć”.

Autor „Brothers” poprzez muzykę jest zdolny obrazować całą gamę emocji. Pianissimo nasycone jest i uczuciami, ale i przejrzystością. Z drugiej zaś strony Bałdych jest w stanie dojść do granicy krzyku, gdzie natężenie i głośność graniczy niemalże z eksplozją. Interakcja polskich i skandynawskich dźwięków, tradycji amerykańskiego i europejskiego jazzu, sposoby łączenia i uzupełniania stylów i gatunków … wszystko niesie ze sobą ducha braterstwa. Słuchacze są wciągani bez reszty, stają się duchowymi braćmi i siostrami.

Album „Brothers” nagrany z norweskim trio to już czwarta płyta Adama Bałdycha nagrana dla prestiżowej wytwórni ACT Music. Album nagrany został w Hansa Studios w Berlinie w dniach 13-14.11.2016. Okładkę albumu tworzy dzieło rzeźbiarza Alfa Lechnera „Anlehnung”.

Muzyka Billa Frisella na instrumenty smyczkowe z udziałem skrzypaczki Jenny Scheinman, skrzypka Eyvinda Kanga i wiolonczelisty Hanka Robertsa. Razem wykonają muzykę z płyty „Electricity” , która jest owocem współpracy Frisella z filmowcem Billem Morrisem, a także kompozycje z jego projektu poświęconego Woody’emu Guthrie.

Będziemy mogli usłyszeć także muzykę z takich albumów jak „Big Sur”, „Richter 858”, „Unspeakable”, „History Mystery” jak i tą skomponowaną do Kaddysza Allena Ginsberga i Kentucky Derby Huntera S. Thompsona.

Bill Frisell kariera artysty obejmuje ponad 35 lat koncertowej obecności na scenie oraz realizacje wielu wybitnych nagrań, których kolekcja została wymieniona na łamach prestiżowego magazynu Down Beat jako najwybitniejsza twórczość minionej dekady. W zestawieniu znalazł się najnowszy album, będący owocem współpracy z wytwórnią Savoy, ”Sing of Life” z 858 Quartet, krążek ”Beautiful Dreamers”, osobista interpretacja dorobku Johna Lennona ”All We Are Saying” oraz pierwszy album, zrealizowany przez OKeh/Sony Masterworks, Big Sur, z muzyką na zamówienie Monterey Jazz Festival i skomponowaną w malowniczym regionie Glen Deven Ranch, w kalifornijskim Big Sur, na instrumenty smyczkowe, gitarę i perkusję.

Najnowszy album, ”You Wish Upon a Star”, wydany nakładem wytworni Okeh/Sony, narodził się w trakcie dwuletniego pobytu gitarzysty w roli opiekuna gości w nowojorskim Lincoln Center podczas cyklu ”Roots of Americana” (wrzesień ’13 – maj ’15). Wykonawcami biorącymi udział w projekcie są wokalistka Petra Haden, Eyvind Kang (altówka), Thomas Morgan (gitara basowa) i Rudy Royston (perkusja). Album prezentuje autorskie aranżacje i interpretacje ”Music from Film and Television”. Magazyn Jazz Times określił go słowami: „Szczególną uwagę przykuwają tu niezapomniane motywy, połączone z namysłem, lekkością i pasją, charakterystycznymi dla Frisella i znakomitego zespołu”. Na trasach koncertowych pojawiają się Haden, Morgan i Royston.

Nieustannie poszukując możliwości “sięgania do swoich korzeni”, swoim najnowszym albumem ”Guitar in The Space Age!”, artysta oddaje swoisty hołd muzyce popularnej, która wywarła na nim znaczący wpływ w okresie dojrzewania, przypadającym na narodziny gitary Fender Telecaster. „Instrument ten skutecznie ukierunkował drogę moich muzycznych decyzji”. Frisell, wraz z zespołem, sięga po serię ”Masterworks” wydawnictwa Okeh/Sony, związaną z The Beach Boys, Juniorem Wellsem, Pete’m Seegerem, The Byrds, Duane’m Eddy’m, The Ventures, The Kinks, Chetem Atkinsonem, Linkiem Wray’m, Speedy West & Jimmy Bryant, The Astronauts, Merlem Travisem, Johnny’m Smithem i innymi, jak również z dorobkiem własnym.

Gitarzysta posiada bogate doświadczenie w wyrażaniu wielkich idei w niewielkim formacie. Szeroko okrzyknięty jednym z najbardziej charakterystycznych i oryginalnych improwizatorów naszych czasów, zwraca się w stronę głębokich inspiracji nad fotografiami Mike’a Disfarmera a także do wielkiej powodzi Missisipi w 1927 roku. Z tego powodu Jazz na Lincoln Center wyprodukował program nazwany ”Roots of Americana”. Nagrania Frisella dla wytwórni Nonesuch obejmują szeroki zakres muzycznej leksyki od oryginalnych ścieżek muzyki do filmów Bustera Katona, aranżacje na rogi i smyczki (Blues Dream, History, Mystery, Unspeakable), współpracę z basistą Viktorem Kraussem i perkusistą Jimem Kelnerem (Gone, Just Like a Train, Good Dog, Happy Man), album z muzykami z Nashville (Nashville), solowy krążek (Ghost Town), kolekcję inspiracji amerykańskimi tradycyjnymi pieśniami ludowymi (The Willies), i dwa albumy tria z legendami jazzu – Dave’m Hollandem/ Elvinem Jonesem i Ronem Carterem/ Paulem Motion.

Wydawnictwo ”The Intercontinentals” łączy w sobie Frisellowską stylistykę amerykańskich korzeni z brazylijskimi, greckimi oraz malijskimi wpływami. ”Disfarmer” nawiązuje do dorobku wiejskiego fotografa z Arkansas, Mike’a Disfarmera. Uznawany za jednego z 21 najważniejszych i najbardziej płodnych artystów, w 2012 roku uhonorowany został prestiżową nagrodą Doris Duke Artist. Pełnił też funkcję jednego z dyrektorów artystycznych w San Francisco Jazz.

CO? – Jazz Jamboree 2017: Pimpono Ensamble / Adam Bałdych / Bill Frisell / Jenny Scheinman & Adam Bałdych
KTO? – Pimpono Ensamble: Jonas Due Steffensen, Maciej Kądziela, Jędrzej Łagodziński, Rasmus Kjærgård Lund, Emil Palme, Franciszek Pospieszalski, Tomo Jacobson, Szymon Pimpon Gąsiorek / Adam Bałdych: Adam Bałdych, Helge Lien, Frode Berg, Per Oddvar Johansen Tore Brunborg / Bill Frisell Music for Strings: Bill Frisell, Jenny Scheinman, Eyvind Kang, Hank Roberts / Jenny Scheinman & Adam Bałdych grają komp. Karola Lipińskiego
GDZIE? – Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego, Warszawa
KIEDY? – 03/11/2017, 19:00
BILETY? – 80 pln / 180 zł karnet (2-4.11.2017)