GORZYCKI | PATER | SAAGARA
GORZYCKI | PATER | THERAPY
Można odczytywać „Therapy” (…) jako nową płaszczyznę ich muzycznej wypowiedzi, szczególną ze względu na intymną, osobistą aurę, jaka daje się odczuć w wielu momentach nagrania, ale i styl, jaki niełatwo schować do jednej konkretnej szufladki. Materiał, zamknięty w jednej nieprzerwanej, ponad półgodzinnej formie miesza wątki jazzowe spod znaku fusion, swobodną improwizację czy muzykę współczesną, dźwiękową abstrakcję łączy z właściwą Paterowi liryką i zgrabnymi melodyjnymi strukturami (na początku słychać wdzięczny temat „Góru”, podejmowany przez Sing Sing Penelope na płycie z Andrzejem Przybielskim), uzupełniając całość pętlami i elektronicznymi detalami. Therapy słucha się dobrze - choć przemyślana i wyrafinowana, zagrana jest z dużą swobodą, lekkością, nie ujęta w zbytnio hermetyczne ramy i dość łatwo się w jej klimacie zanurzyć. Pozbawiona w efekcie końcowym ingerencji publiczności, bardziej bezpośrednio przybliża słuchaczowi spajające ten wyimprowizowany dialog emocje, nieźle też oddając jego przestrzenny charakter. Trochę brakuje mi w niej większej szorstkości i ciemniejszych barw, ale i tak wyszła z tego całkiem dobra, malownicza i spójnie płynąca opowieść.
[Marcin Marchwiński | popupmusic.pl]
Rafał Gorzycki: płyta jest uwiecznieniem koncertu. A ten występ był jednym z wariantów, który przygotowaliśmy na naszą trasę. W tym przypadku nie ma czegoś takiego jak materiał płytowy, to po prostu wycinek naszych pomysłów, który został nagrany i zdecydowaliśmy się go wydać. Od początku jest żywy i nie posiada precyzyjnych ram. Kamil jest szafą grającą, zna mnóstwo tematów, a poza tym bardzo dużo improwizujemy, więc - mówiąc przesadnie - mamy materiał na dobrych kilkanaście płyt. Tak czy inaczej coraz rzadziej gramy to, co znalazło się na tym albumie, często gramy wręcz zupełnie nowy materiał, który chcemy wydać jeszcze w 2014 roku.
SAAGARA
Wacław Zimpel - klarnety | Ghatam Giridhar Udupa - ghatam, kanjira | Bharghava Halambi - kanjira, mridangam | K Raja - tavil
Wacław Zimpel: Saagara to świeży projekt, który powstał rok temu. To zrealizowanie moich marzeń o współpracy z klasycznymi muzykami z Indii. Od dawna słucham muzyki hinduskiej, a w praktyce jej teorię staram się zgłębiać od kilku lat. Najbardziej interesuje mnie miejsce muzyki w tej kulturze - ma funkcję religijną, duchową, praktykowanie jej jest jednocześnie praktyką duchową. To podejście bardzo mnie inspiruje i pociąga. A z tym wiążą się kolejne fascynujące elementy: struktury rytmiczne są kompletnie inne niż te na Zachodzie, to coś zupełnie odmiennego. Mniej interesująca jest dla mnie abstrakcyjna muzyka, która pojawia się jako wartość sama w sobie, a bardziej kontekst w którym funkcjonuje. Istotne jest to, co w danym momencie może zaoferować ludziom, którzy z nią obcują.
Saagara - Giridhar Udupa, Bharghava Halambi i K Raja są najwybitniejszymi muzykami hinduskimi młodszego pokolenia. Na co dzień mieszkają w Bangalore, lecz występują w największych salach koncertowych świata (Carnegie Hall, Opera w Sydney). Wacław Zimpel jest klasycznie wykształconym wirtuozem klarnetu, kojarzonym głównie ze sceną muzyki improwizowanej. W swoich projektach wielokrotnie odwoływał się już do tradycji i rytuałów muzycznych innych kultur. Światy, które spotykają się w Saagarze to staroindyjska muzyka karnatycka, charakteryzująca się niezwykle wysublimowanym systemem rytmicznym i melodycznym oraz muzyczna tradycja Europy. W repertuarze zespołu odnajdziemy zarówno utwory karnatyckie, jak i oryginalne kompozycje muzyków. Podstawę ich budowy stanowią taale, czyli tradycyjne hinduskie schematy rytmiczne, zestawione z zachodnią melodyką, przemieszaną z systemem rag - skal indyjskich.
Wacław Zimpel - klasycznie wykształcony klarnecista i kompozytor. Jeden z ciekawszych polskich artystów na światowej scenie muzyki improwizowanej. Inspiracje czerpie przede wszystkim z sakralnej i rytualnej muzyki różnych kultur. Współtworzy orkiestrę Resonance Kena Vandermarka. Współpracuje także z Hamidem Drakiem, Michaelem Zerangiem, Mikołajem Trzaską, Klausem Kugelem, Bobbym Few, Perrym Robinsonem.
- Aby wysyłać odpowiedzi, należy się zalogować.