9. MÓZG FESTIVAL: Bydgoska Orkiestra Muzyki Współczesnej / Antler / Svartvit / Mazzoll
20:00 BYDGOSKA ORKIESTRA MUZYKI WSPÓŁCZESNEJ
Dariusz Kubicki
Jest absolwentem Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. W trakcie studiów kształcił się w klasie prof. Zbigniewa Bargielskiego (kompozycja) oraz prof. Jerzego Kaszuby (akordeon). Pisze muzykę na nietypowe instrumenty takie jak wiertarka, wyrzynarka lub małe dudy szkockie, utwory z użyciem elektroniki oraz kompozycje elektroakustyczne. Tworzy również muzykę chóralną i orkiestrową, którą często wzbogaca o live electronics. Poczesne miejsce w twórczości kompozytora zajmuje muzyka pisana na akordeon. W swoich utworach wykorzystuje zaawansowane metody matematyczne i programistyczne, które pomagają mu w rozwiązywaniu „aleatorycznych łamigłówek” oraz pozwalają stworzyć interaktywne oprogramowanie dla partii live electronics. Jego muzyka wykonywana była m.in. na Festiwalu Muzyki Krajów Nadbałtyckich PROBALTICA, Międzynarodowym Festiwalu Muzycznym w Brnie oraz na ogólnopolskich i międzynarodowych konkursach akordeonowych.
Michał Dobrzyński
W 2005 roku ukończył z wyróżnieniem studia kompozytorskie w klasie Zbigniewa Bargielskiego i Marka Jasińskiego. W 2008 ukończył Studium Doktoranckie Uniwersytetu Muzycznego w Warszawie. Kształcił się u takich twórców jak Anders Hillborg, Luca Francesconi, Marco Stroppa, Ivan Fedele, Horatiu Radulescu, Lidia Zielińska, David Dramm, Fabian Panisello, Hugues Doufort, Andrea Talmelli, Maurizio Ferrari. Został wyłoniony przez Krzysztofa Pendereckiego i Henryka Góreckiego do prestiżowego programu „Młodzi kompozytorzy w hołdzie Fryderykowi Chopinowi”. Współpracował z Chórem i Orkiestrą Filharmonii Śląskiej, Śląską Orkiestrą Kameralną, Chórem Schola Cantorum Posnaniensis, Orkiestrą AUKSO pod dyr. Marka Mosia, zespołem KWADROFONIK, Bartłomiejem Niziołem, Urszulą Kryger, Isabelle Cottet, Yuko Mine. We wrześniu 2012 roku wydał płytę „Expression”, która zawiera jego kompozycję Iluminacje-concerto-notturno. W maju 2013 roku wydał kolejną płytę zawierającą II kwartet smyczkowy „Orestes”. Jego twórczość była prezentowana na Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, Festiwalu Prawykonań w Katowicach – Polska Muzyka Najnowsza oraz Instituto Musicale Pareggiato „Achille Peri” w Reggio Emilia. W 2006 roku zdobył II nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim im. I.J. Paderewskiego w Bydgoszczy.Pełni funkcję kierownika Międzywydziałowego Studium Muzyki Współczesnej w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Tworzy również muzykę teatralną we współpracy z Pawłem Łysakiem (Teatr Polski Bydgoszcz) i filmową we współpracy z Mistrzowską Szkołą Reżyserską Andrzeja Wajdy.
Adam Kośmieja
Adam Kośmieja ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Naukę kontynuował na Manhattan School of Music, gdzie otrzymał pełne stypendium im. Harolda i Helen Schonberg. Trzykrotnie otrzymał wyróżnienie dziekańskie za osiągnięcia w nauce. Adam Kośmieja uczestniczył w klasach mistrzowskich Gary’ego Graffman'a, Gilbert'a Kalish'a, Kirill'a Gernstein'a, Lang Lang'a, Diny Yoffe, Eugen'a Indjic'a, Janusza Olejniczaka, a także pobierał dodatkowe lekcje u Arie Vardi'ego, Dmitrij'a Bashkirov'a, Earl'a Wild'a, David'a Dubal'a. Dodatkowo uczył się kompozycji u J. Mark'a Stambaugh'a. Koncertował w kraju i za granicą w USA (Gilmore Music Festival, Nowy Jork: Weill Recital Hall w Carnegie Hall, Yamaha Concert Artist's Hall; Los Angeles, San Diego, Chicago), Japonii, Francji, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii, Szwecji i Finlandii. Jego repertuar obejmuje dzieła od baroku aż po muzykę współczesną i eksperymentalną, ze szczególnym uwzględnieniem muzyki XX wieku. Obecnie Adam Kośmieja pracuje nad rewitalizacją ostatniego dzieła K. Serockiego - "Pianophonie na fortepian, elektroniczne przetworzenie dźwięku i orkiestrę". Ponadto, wspólnie z nowojorskim pianistą jazzowym Christian'em Sands'em, stworzyli projekt "3 X Piano", który łączy w sobie muzykę jazzową, klasyczną i elektroniczną. Został uhonorowany tytułem ambasadora kulturalnego Bydgoszczy. W 2009 r. zdobył pierwszą nagrodę w Konkursie im. Mieczysława Munza w Nowym Jorku, a w 2010 r. pierwszą nagrodę w konkursie Chopinowskim Columbia University.
21.00 ANTLER
Eksperymentalny pop, hipnotyczny groove, syntezatory i proste melodie to główne składniki muzyki zespołu Antler. Prostota i oryginalne pomysły to słowa kluczowe dla członków zespołu, którzy niezależnie od gatunku, w którym aktualnie tworzą, oddają się procesowi twórczemu w zupełności. W wyniku uzyskują gęsty dźwięk, który czasami przypomina new wave, innymi razy neo soul lub ociera się o wolną improwizację. Zespół tworzy mieszankę muzyczną, którą podaję w świeży i obiecujący sposób.
22:00 SVARTVIT
Svartvit to holenderski projekt harsh noise'owy, który został zapoczątkowany w 2008 roku przez Kevin'a Jansen'a. Przez lata projekt rozwijał się i zmieniał, zarówno muzycznie jak i w kwestii swojej prezencji. Początkowo, artysta skupiał się na monotonnych badaniach dźwięków strukturalnych, co z biegiem czasu przeszło w bezpośrednie wyrażanie złości i frustracji oraz w kwestionowanie współczesnego społeczeństwa poprzez dźwięk i performance.
Svartvit czerpie inspiracje z wielu źródeł takich jak Akcjonizm wiedeński, zagadnienia społeczno-polityczne, undeground'owa muzyka punkowa, rosyjski konstruktywizm, a także od współczesnych jemu muzyków jak duet Sword Heaven, projekt The Rita oraz Prurient & Vomir. W efekcie powstaje bardzo osobisty i emocjonalny obraz zatroskanego umysłu, przejmujący i często cielesny.
22:30
Jerzy Mazzoll
Wirtuoz klarnetu basowego sięgający głęboko do tradycji polskich improwizatorów i twórców muzyki współczesnej połowy XX w. Był jednym z inicjatorów tzw. rewolucji yassowej w polskim jazzie, odciął się jednak od tego nurtu tworząc ideę Arhythmic perfection i zajął się europejskim aspektem improwizacji w sztuce. Na początku lat 90. spotkał Dereka Baileya i na jego osobiste zaproszenie wyjechał do Londynu na legendarny już festiwal Company Week. Producentem jego pierwszej płyty “Perplex” był Tony Oxley. Mazzoll współpracował także z orkiestrą Django Batesa i kwartetem Petera Brotzmana. Wydał serię płyt “Diffusion Ensemble”, improwizując na scenie z artystami różnych dziedzin sztuki. W czasie tej praktyki spotkał Petera Kowalda i Olgę Szwajgier i poprowadził z nimi warsztaty, które miały wpływ na całe pokolenie muzyków. Tworzy festiwal Art Depot zajmujący się naturą improwizacji w różnych kulturach. Wydał 15 płyt, które zmieniły oblicze polskiej muzyki improwizowanej. Lata 2012 i 2013 są czasem jego powrotu na rynek wydawniczy, na którym ukazały się kolejno jego płyty: “Minimalover”, “Jeden dźwięk i Pan Bóg” oraz oczekiwana “Responsio Mortifera”, a także „Rite of spring variation. Arhythmic Perfection vol.1”.
Jon Dobie
Na co dzień przebywa w Londynie, jeśli nie koncertuje po Europie. Otrzymał kilka nagród (między innymi od ‘British Council’), które umożliwiają mu kontynuację swych występów. Obecnie zajmuje się reorganizacją ‘No Wave’ i przygotowywaniem trasy dla swych zespołów. Dobie jest współzałożycielem i organizatorem tournee ‘B-shops for the Poor’. Grywa z Pieces of Brain, Sonicphonics, Interference 3.0, The Dynamix, Total Touch, Ken’em Hyder’em, a także z ‘2near 2far 4tet’ wspólnie z Vladimir’em miller’em , Alexandr’em Alexandrov’em, oraz w duecie z Peter’em Brotzmann’em. Występował również z Charles’em Hayward’em, Billy Bang, Shoji Hano i Kris’em Wanders’em.
Attila Dóra
Studiował matematykę i filozofię, ukończył The Gate of Dharma Colllege w Budapeszcie i uzyskał tytuł teologa buddyzmu. Gra na saksofonie altowym, tenorowym, barytonowym oraz na klarnecie metalowym i basowym. Jak sam mówi, niektórzy określają jego styl jako wolną muzykę improwizowaną, inni z kolei twierdzą, że są to konceptualne struktury noise'owe wykorzystujące przypadkowość. Dóra z punktu widzenia buddyjskiej tradycji anatta uważa, że myślenie kategoriami tworzy komplikacje. Skupia się na przekraczaniu granic lub balansowaniu na krawędzi. Improwizuje. Komponował muzykę dla choreografów takich jak Daniel Lepkoff, Benno Voorham, Oleg Soulimenko, Eszter Gál, Zuzanna Markiewicz, Enikő Buday. Grał także w spektaklach Yoshiko Chuma i Piotra Bikonta. Współpracował z takimi muzykami jak Vasco Trilla, Balazs Pandi, Raymond Strid, Marco Eneidi, Michal Dymny i Ensemble 56. Występował podczas 50. Ljubljana Jazz Fest, Krakowskiej Jesieni, Kongresu Kultury w Bydgoszczy w 2011 roku, New York Improvisation Festival.
Sławek Janicki
Muzyk, filmowiec, kreator działań artystycznych. Współtwórca i główny zarządzający klubem Mózg w Bydgoszczy, twórca i szef Mózg Festival. Działalność artystyczną rozpoczynał w połowie lat 80. w zespole Henryk Brodaty. Współtworzył takie zespoły jak: Trytony, Mazzoll & Arhythmic Perfection, Pieces of Brain. Od ponad 20 lat czynnie działa na międzynarodowej scenie muzyki improwizowanej. Jako muzyk pozostaje całkowicie oddany improwizacji absolutnej, jako najczystszej i najwyższej formie tworzenia muzyki.
Shoji Hano
- Aby wysyłać odpowiedzi, należy się zalogować.