5. urodziny Powiększenia - dzień 5. | Maja Ratkje & Ikue Mori
Dwie niezwykle ważne postacie współczesnej muzyki: znakomita norweska kompozytorka, wokalistka i performerka - Maja Ratkje i Ikue Mori – od lat 80tych związaną ze scena nowojorskiej awangardy, była perkusistką DNA, obecnie, poza własnymi projektami, zaangażowana w kilka zespołów dowodzonych przez Johna Zorna .
BILETY:
► 40 Pln: przedsprzedaż w barze w Powiększeniu + Newsletter
► 50 Pln: w dniu koncertu
► Zapisz się na newsletter i zarezerwuj bilet po 40 Pln
Tu możesz się zarejestrować: http://on.fb.me/XsIN3E
Maja Solveig Kjelstrup Ratkje
Wokalistka, performerka, muzyk elektroniczny, wykształcona kompozytorka. Jej kompozycje były wykonywane m.in. przez Oslo Sinfonietta, kwartet Cikada, Frode Haltliego, POING. Zdobyła między innymi nagrodę Ars Electronica (za album "Voice"), wyróżnienie na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów UNESCO (za "Concerto for Voice (moods III)") oraz, jako pierwsza kompozytorka, nagrodę Arne Nordheima. Współtworzy kwartet SPUNK, duet Fe-mail oraz tria Agrare i (x,yz), regularnie współpracuje z takimi artystami jak Jazzkamer, Jaap Blonk, Joëlle Léandre, POING , Snowshoeing, Stephen O'Malley, Ikue Mori, Zeena Parkins and Lasse Marhaug. Tworzy muzykę dla przedstawień, filmu, teatru tańca, instalacji i słuchowisk autorstwa Elfriede Jelinek, Była wokalistką w takich składach jak Engegårdkvartetten Orchestra , BBC Scottish Symphony Orchestra i Klang Forum Wien. Zagrała także główną rolę w swojej operze "No Title Performance and Sparkling Water". W 2013 roku była nominowana do Nordic Council Music Prize.
Ikue Mori
Ikue Mori w 1977 roku przeprowadziła się z ojczystego Tokio do Nowego Jorku, gdzie grała na perkusji z zespołami No Wave czy DNA, które współtworzyli prekursorzy muzyki noise jak m.in. Arto Lindsay i Tim Wright. W połowie lat 80. artystka zaczeła wykorzystywać perkusję I elektronikę tworząc muzykę improwizowaną, czego efektem były liczne kolaboracje z reprezentantami tej sceny w latach 90. Występowała m.in. z Ensemble Modern, Zeeną Parkins, Fredem Frithem, a w 1999 roku otrzymała Distinctive Award w kategorii Prix Ars Electronics Digital Music category. Na początku XXI wieku Ikue Mori zaczęła wykorzystywać laptop, aby poszerzać spectrum swoich zainteresowań. Przygotowała m.in. kompozycję “Aphorism”, która otrzymała nagrodę Civitella Ranieri Foundation Fellowship, a w 2007 Tate Modern zleciło jej przygotowanie ścieżki dźwiękowej do pokazów niemych filmów, których autorką była Maya Deren. Aktualnie tworzy w takich składach jak Mephista, Phantom Orchard, Kibyoshi oraz licznych ensemblach jej partnera, Johna Zorna.
MAJA RATKJE & IKUE MORI /// „SCRUMPTIOUS SABOTAGE”
„Scrumptious Sabotage” to zapis występów na żywo, które połączyły dwie ważne postacie współczesnej muzyki: znakomitą norweską kompozytorkę i wokalistkę Maję S.K. Ratkje oraz uznaną improwizatorkę i kompozytorkę Ikue Mori (byłą perkusistkę grupy DNA). Wspólne terytorium dźwiękowe, stworzone przez obie artystki, oscyluje pomiędzy z wolna narastającym napięciem a wybuchami niepohamowanego hałasu. W ramach tego dialogu Ratkje przy pomocy preparowanego głosu oraz warsztatu instrumentów tradycyjnych i elektronicznych eksploruje granice dźwięku oraz jego nieznane aspekty. Z kolei Mori ze swym laptopem nadaje całości silny szkielet i poczucie głębokiego skupienia. W długich, starannie budowanych i pełnych niuansów kompozycjach, obie artystki krążą pomiędzy obszarami dźwięków rytualnych i medytacyjnych a nieregularnymi plamami hałasu. Najbardziej zaskakującą stroną nagrania jest fakt, że pomimo iż kompozycje zostały stworzone całkowicie intuicyjnie, niepoprzedzone żadnym planowaniem, wzajemne porozumienie między Ratkje i Mori jest wyczuwalne na pierwszy rzut ucha. Ich wiedza i zdolność do natychmiastowej komunikacji budują niewidzialną konstrukcję, która nadaje kierunek strumieniowi improwizowanego dźwięku. Album obfituje w śmiałe zwroty i salta, a jednocześnie jest pełen momentów kontemplacji.
(Olga Drenda)
- Aby wysyłać odpowiedzi, należy się zalogować.