Preghiera - “trio marzeń” w repertuarze epoki rosyjskiego romantyzmu

Autor: 
Redakcja, mat. pras.

27 lutego Gidon Kremer obchodził swoje 70 urodziny. Uczcił je premierą wyjątkowego nagrania muzyki kameralnej, w którym towarzyszą mu: znakomity pianista młodego pokolenia Daniil Trifonov oraz ceniony wiolonczelista Giedrė Dirvanauskaitė.

Album pełen jest współzależności, a jego koncepcja jest przejrzysta i zrozumiała. Ani Gidon Kremer, ani żaden z jego muzycznych kompanów nie przywiązuje wagi do wirtuozerskich popisów. Zależy im na odkryciu prawd i dotarciu do przekazu, który ukryty jest w muzyce. “Według mnie – tłumaczy Kremer - bycie artystą zawsze wiąże się z powołaniem”. Po czym dodaje: “Nie chciałbym, żeby zabrzmiało to pretensjonalnie, ponieważ to nie ja jestem w tym wszystkim ważny. To muzyka jest źródłem, z której czerpię energię. Ja tylko próbuję przekazać tę energię słuchaczom. Czynię to za pomocą nut, wykonując dany repertuar, dzięki muzykom, których wybieram. Szukam takich, z którymi będę mógł swobodnie konwersować w języku muzyki”.

Oba tria fortepianowe Rachmaninowa opatrzone są przydomkiem "Elegiaque" (żałobny). Są to mroczne, pełne pasji dzieła skomponowane pod wyraźnym wpływem Czajkowskiego. Pierwsze z nich to krótki utwór, który charakteryzuje typowa dla Słowian sentymentalność. Drugie, to osobiste upamiętnienie Czajkowskiego, które z jednej strony celebruje jego życie i twórczość, z drugiej zaś - opłakuje śmierć. Specjalnym bonusem na płycie jest utwór „Preghiera” (Modlitwa), poruszająca transkrypcja słynnego tematu z II Koncertu Fortepianowego Rachmaninowa na fortepian i skrzypce, autorem której jest Fritz Kreisler.

Grając Rachmaninowa na żywo, trio spotkało się z wielkim uznaniem: “Kremer nie chciał być za wszelką cenę modny. W zamian, niczym Czechow, odnajdywał inspirację w rozmaitych zawiłościach. Trifonov wniósł koncentrację i dzikość, a Dirvanauskaite dodał frenetyczną, uduchowioną ekspresję. To był koncert życia!” – Los Angeles Times

Tagi: