Co z tą Polską (muzyką)?

Autor: 
Redakcja

Przez 3 dni z salach Biblioteki Narodowej w Warszawie przedstawiciele różnych środowisk związanych z muzyką w Polsce dyskutować będą o kondycji swojej dyscypliny. W poniedziałek rusza II Konwencja Muzyki Polskiej - wydarzenie to po raz drugi organizowane jest z inicjatywy Instytutu Muzyki i Tańca. 

Jak jest i co należałoby zmienić - to podstawowe pytania, na które odowiedzi szukać będą uczestnicy Konwencji. Centralnym punktem tego wydarzenia będzie prezentacja Raportu o muzyce tradycyjnej, przygotowywanego w zespole kilkunastu autorów pod redakcją Weroniki Grozdew-Kołacińskiej. Poza tym debaty będą odbywały się w ramach paneli tematycznych.  W tym roku muzyce jazzowej dedykowana jest jedna grupa robocza: "„Take the A train” albo „Wsiąść do pociągu byle jakiego”. Edukacja jazzowa w Polsce - blaski i cienie, perspektywy i wyzwania.". Moderatorem dyskusji będzie Jacek Niedziela-Meira a do grona panelistów zaproszeni zostali: Piotr Baron, Bogusław Dziekański, Krzysztof Przybyłowicz, Karol Szymanowski i Alina Święs. Panel rusza we wtorek, 13go maja o godzinie 12:00 w sali 3001.

Podczas panelu omówione zostaną następujące kwestie:

Podczas pierwszej Konwencji, w roku 2011 środowisko jazzowe również miało do dyspozycji jeden panel - prowadzili go wtedy Marek Dusza i Włodek Pawlik a tematem dyskusji była jazzowa część Raportu o stanie muzyki, przygotowana przez Macieja Karłowskiego. Wnioski z tego panelu dostępne są na stronie Konwencji.

W tym roku organizatorzy przewidzieli także panele na następujące tematy:
- Nowoczesny model orkiestry
- Do jakiej kultury prowadzi współczesna powszechna edukacja muzyczna?
- Rok Oskara Kolberga: Co to jest muzyka tradycyjna i jak ją kontynuować w XXI wieku?
- Artystyczna muzyka popularna - diagnoza 2014
- Muzyka dawna – między muzycznym rynkiem a światem idei
- Kompozytor w świecie populizmu
- Wybrane problemy szkolnictwa muzycznego II stopnia – prezentacja wstępnych wyników z przeprowadzonych badań
- Czy potrzebna jest nam muzyka kameralna?
- Dwa dyskursy: muzykologia i teoria muzyki wobec wyzwań współczesnej kultury
- Kultura muzyczna w Polsce – model organizacyjny
- Forum Animacji Muzycznej
- Płyty na złom?
- Polska muzyka filmowa z obrazem i bez
- Uczestnictwo w kulturze muzycznej osób niepełnosprawnych
- Funkcjonowanie muzyki polskiej w dobie post CD – narzędzia promocyjne, dystrybucyjne i biznesowe w środowisku cyfrowym
- Muzyczne kształcenie indywidualne - przeżytek czy przyszłość?
- Czy krytyka muzyczna przetrwa?
- Warunki socjalne i prawne uprawiania działalności muzycznej
- Sposoby promocji młodych wśród młodych

Panele będą odbywać się we wtorek w czterech blokach - od 10tej, 12tej, 15tej i 17tej. 

Konwencji towarzyszyć też będzie oprawa artystyczna. 
W poniedziałek, w Studio im. Witolda Lutosławskiego odbędzie się koncert w ramach Warszawskich Spotkań Muzycznych (Marek Bracha – fortepian, Agata Szymczewska – skrzypce, Magdalena Bojanowicz – wiolonczela, Grzegorz Skrobiński – fortepian) - w programie: Jerzy Bauer – Trio fortepianowe nr 2 – la serietàe leggerezza (powaga i lekkość) (1995); Ignacy Zalewski – Sonata skrzypcowa (2013); Dymitr Szostakowicz – Trio fortepianowe No. 2 (1944); Andrzej Panufnik – Pentasonata na fortepian (1984). 
We wtorek
w tym samym miejscu zabrzmią standardy muzyki jazzowe oraz materiał z płyty WE4 "Harmonijnie". Zagra zespół We4 w składzie: Karol Szymanowski – wibrafon; Piotr Biskupski – perkusja; Grzegorz Nadolny – kontrabas/bas; Wojciech Milewski – harmonijka chromatyczna – fortepian. 

Pierwszy i trzeci dzień Konwencji transmitowany będzie w internecie pod adresem: http://www.konwencjamuzyki.pl/

Tagi: