Ad Libitum: Paul Panhuysen / Ignaz Schick + Michał Brzeziński / Alexey Kruglov + Yuri Yaremchuk + Krzysztof Knittel + Maciej Staszewski + Tomasz Chołoniewski + vj Milosh Łuczyński

Zdjęcie: 
Miejsce: 
Laboratorium, Centrum Sztuki Współczesnej, Warszawa
Data: 
13.10.2012

Ad Libitum

Paul Panhuysen – instalacja dźwiękowa/wideo

Ignaz Schick + Michał Brzeziński

Ignaz Schickto jeden z bardziej znanych niemieckich turntablistów, performer, twórca instalacji dźwiękowych, członek The International Turntable Orchestra of Echtzeitmusikstage 2010. Studiował w Monachium, od połowy lat 90. związany z berlińską sceną zwaną „Berlin Nouvelle Vague”. Znany jest także ze ścisłych kontaktów z europejską i światową sceną jazzu i muzyki improwizowanej. Występował z takimi artystami, jak Don Cherry czy Charlemaigne Palestine, Mwata Bowden, Sven-Åke Johansson, Phil Durant, czy polski twórca muzyki elektronicznej Dawid Szczęśny.

Michał Brzeziński - teoretyk, artysta video, autor eksperymentalnych filmów prezentowanych w wielu polskich i światowych galeriach sztuki, zafascynowany antropologią i biologią, futurolog kulturoznawca. Korzenie jego działań artystycznych tkwią w subkulturach muzycznych oraz w sztuce wideo, której teorią zajmował się w latach 2000-2010. Kurator współpracujący z Muzeum Sztuki w Łodzi, Centrum Sztuki Współczesnej „Łaźnia” w Gdańsku, czy Bunkrem Sztuki w Krakowie. Mój performance będzie próbą sprowokowania komunikacji miedzy kwiatem a mikroorganizmami i człowiekiem, którzy wejdą we wspólny układ improwizacji audiowizualnej. Komunikacja odbywa się czasie rzeczywistym z pomocą komputera, który przetwarza impulsy elektryczne, muzykę i obraz we wspólną, spójną kompozycję.

Alexey Kruglov + Yuri Yaremchuk + Krzysztof Knittel + Maciej Staszewski + Tomasz Chołoniewski + vj Milosh Łuczyński 

Yuri Yaremchuk – saksofon sopranowy i klarnet basowy
Alexey Kruglov – saksofon altowy, basethorn, flet prosty
Maciej Staszewski – gitara
Tomek Chołoniewski – perkusja
Krzysztof Knittel – elektronika

Na koniec ostatniego wieczoru w Laboratorium grupa polsko-rosyjsko-ukraińska w kolektywnych swobodnych improwizacjach przywoła cykl Song Books Johna Cage’a z 1970 roku.
Zagramy utwór oparty na swobodnej improwizacji, ale podzielony a priori na fragmenty solo – duo – trio – tutti. Ta powstająca na żywo kompozycja oparta będzie w niektórych fragmentach na indywidualnie wybranych przez każdego z nas utworach ze zbioru Song Books Johna Cage’a. Połączenie dwóch technik – improwizacji inspirowanej pomysłami Cage’a lub będącej interpretacją jego grafik muzycznych w zestawieniu ze swobodną improwizacją rodzącą się wyłącznie w trakcie grania i związaną z określonym miejscem, emocją chwili, osobą, spotkaniem, szukaniem wspólnego języka pośród różnych technik i osobowości – poprowadzi nas w nieznane. Trzecim elementem kompozycji, oddziałującym na muzyków (partyturą w ruchu?), swobodną improwizacją obrazami w interakcji z dźwiękami, będzie wideo-projekcja autorstwa Miłosza Łuczyńskiego.

Yuri Yaremchuk ukraiński multiinstrumentalista (jednak jego ulubioną „bronią” są saksofony – sopran i tenor), kompozytor obracający się w kręgu free jazzu, swobodnej improwizacji, muzyki współczesnej. Grał m.in. z Fredem Frithem, Williamem Parkerem, Ray Andersonem, Hamid Drakem, z czołówką rosyjskich i ukraińskich jazzmanów, jak Vladimir Chekasin, Vladimir Tarasov, Andrey Razin, Sergey Letov i in. Studiował w Instytucie Sztuki w Rostowie, mieszka we Lwowie. 

Alexey Kruglov w młodym pokoleniu muzyków w Rosji to jeden z najciekawszych saksofonistów, zarazem kompozytor, poeta, producent, założyciel zespołu Krugly Band. Grał już z najlepszymi jazzmanami w Rosji. Studiował w Moskwie, a także w The Brubeck Institute, University of Pacific w Stanach Zjednoczonych. Na Monterey Jazz Festival występował z zespołem Christiana McBride’a.

Maciej Staszewski gitarzysta. Jako solista i kompozytor występował z zespołami Polish Camerata, Łódzkie Smyczki, Orkiestra Akademii Beethovenowskiej. Jest wykładowcą w Akademii Muzycznej w Łodzi.

Tomek Chołoniewski perkusista. Po studiach w Akademii Muzycznej w Krakowie współpracuje z grupami muzyki improwizowanej, m.in. Improvisers Ensemble, Cracow Improvisers Orchestra. Występował w Europie, w Chinach i Korei Południowej.

Milosh Łuczyński zajmuje sie intermediami, w swoich realizacjach i prezentacjach kształtując obraz, dźwięk, tekst, przestrzeń i czas. Współpracuje z muzykami, kompozytorami muzyki współczesnej, poetami, pisarzami, architektami, plastykami i artystami multimediów. Brał udział w wielu festiwalach, m.in Warszawskiej Jesieni, Love Parade w Berlinie, Fête des Lumières w Lyonie, Polish Sound Art in China, Nuit Blanche w Paryżu, Festiwalu Czeslawa Miłosza w Krakowie. Prezentował swe prace w Palais de Tokyo w Paryżu, Museum of Contemporary Art w Chicago, National Film Theatre w Londynie i ostatnio w Singapore Art Museum. Mieszka w Paryżu.

Krzysztof Knittel kompozytor, performer, twórca utworów orkiestrowych, chóralnych, kameralnych, muzyki dla baletu, teatru, filmu, instalacji dźwiękowych. Jest współtwórcą wielu grup muzyki improwizowanej: Grupa KEW, Pociąg towarowy, CH&K&K, European Improvisation Orchestra, Kawalerowie błotni. Występował z takimi muzykami, jak m.in. Marek Chołoniewski, Axel Dörner, Tim Hodgkinson, Pere Oliver Jørgens, John King, Włodzimierz Kiniorski, Martin Klapper, Jacek Kochan, Albert Markos, Laszlo Melis, Ernesto Molinari, David Moss, Victor Nubla, Uwe Oberg, Paolo Pandolfo, Olga Pasiecznik, Adam Pierończyk, Andrey Smirnov, Tomasz Stańko, Raymond Strid, Birgit Ulher, Carlos Zingaro, Agata Zubel. W latach 90. był dyrektorem festiwalu Warszawska Jesień. Wykłada na uczelniach muzycznych w Łodzi, Krakowie, Warszawie. Poetyka spotkania, wymiany, równoczesnego zaistnienia kilku postaci twórczych pociąga Knittla od początku lat siedemdziesiątych. (…) Przemierzając odmienne krajobrazy przypomina Knittel owego wędrowca, którego cel jest zdefiniowany przez ciągłe poszukiwanie. (dr Marietta Morawska-Büngeler – biuletyn Warszawskiej Jesieni, 1991) W swoje wędrówki po obrzeżach sztuki / muzyki Krzysztof Knittel wybiera się zawsze z tym samym wyposażeniem, bagażem: mocną wiarą w muzykę. Chciałoby się, żeby muzyka XXI wieku należała do takich wierzących w muzykę artystów. (Krzysztof Droba – fragment laudacji z okazji przyznania Nagrody ZKP, 2003).

Laboratorium, Centrum Sztuki Współczesnej, godz. 20:00