Znamy program tegorocznej Warszawskiej Jesieni!

Autor: 
Redakcja

Nowe utwory, nowi wykonawcy i kompozytorzy, nowe technologie a do tego 100 rocznica urodzin Witolda Lutosławskiego i 80ta Krzysztofa Pendereckiego - to elementy, które stanowią rdzeń tegorocznego programu Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień, którego podtytuł brzmi w tym roku Nowe w Kontekście.

- Warszawska Jesień w niewielkim stopniu kieruje się rocznicami. Ale te są szczególne i zbiegają się w jednym roku. Szczególne, bo wymienieni kompozytorzy to postacie dla polskiej muzyki kanoniczne. A że ich jubileusze zbiegają się w jednym roku, to stwarza fakt prowokujący do namysłu, symboliczny. Nas sprowokował do tego, by na NOWE spojrzeć z naszej perspektywy, z perspektywy kanonu polskiej muzyki współczesnej. Ale i na odwrót: aby na ów kanon spojrzeć z aktualnego punktu widzenia. Wówczas to, co aktualne, może stać się kontekstem dla muzyki dzisiaj kanonicznej, która w ujęciu historycznym nową przecież być nie przestaje. - mówią organizatorzy. Kompletny program festiwalu dostępny jest tutaj

LUTOSŁAWSKI - ZIMERMAN

Jednym z najbardziej uroczystych momentów teogorocznej edycji będzie koncert muzyki Witolda Lutosławskiego w wykonaniu Krystiana Zimermana i Orkiestry Symfonicznej Filharmoni Narodowej. Koncert ten będzie odtworzeniem wydarzenia sprzed 25 lat, kiedy to po raz pierwszy wykonany zostały „Koncert Fortepianowy” Lutosławskiego. Zimerman zapowiada nowe odczytanie utworu. Pianista mówi, że przede wszystkim porusza go dziś głęboko dramatyczny wyraz tej muzyki i jej pozamuzyczne odniesienia do polskiej sytuacji lat osiemdziesiątych. Tak jak przed ćwierćwieczem, w drugiej części zabrzmi III Symfonia. Orkiestrę Filharmonii Narodowej poprowadzi Jacek Kaspszyk. 

22.09 Filharomnia Narodowa

PENDERECKI - PASJA
Kiedy w Pasji wg Św. Łukasza Krzysztof Penderecki zademonstrował nową estetyczną postawę, oskarżono go o zdradę awangardy. Tymczasem Pasja stała się jednym z najwybitniejszych dzieł swego gatunku i weszła do kanonu nie tylko muzyki polskiej, ale muzyki drugiej połowy XX wieku w ogóle. Usłyszymy ją w wykonaniu Orkiestry i Chóru Filharmonii Narodowej oraz Warszawskiego Chóru Chłopięcego. Solistami będą Christiane Libor, Stephan Klemm, Jarosław Bręk i Daniel Olbrychski. Całość poprowadzi Antoni Wit.

24.09 Filharomnia Narodowa

GÓRECKI - KWARTET ŚLĄSKI
Nie zabraknie też muzyki Henryka Mikołaja Góreckiego. Usłyszymy wszystkie trzy jego Kwartety smyczkowe. Będzie to rodzaj maratonu: utwory te zostaną zagrane podczas jednego wieczoru. Niezwykłe doświadczenie: w interpretacji Kwartetu Śląskiego i w takim właśnie ujęciu, Kwartety stają się jakby stacjami jednej drogi, ujawnia się ich nowy wymiar.

26.09 Filharmonia Narodowa, Sala Kameralna

ANDRZEJ CHŁOPECKI IN MEMORIAM
Wyjątkowym wydarzeniem będzie koncert zorganizowany dla uczczenia  pamięci Andrzeja Chłopckiego, zmarłego rok temu muzykologa, krytyka, animatora życia muzycznego, wybitnego znawcy muzyki współczesnej – członka komisji programowej Warszawskiej Jesieni. Na program złożą się kompozycje Onutė Narbutaitė, Martina Smolki, Marcina Bortonowskiego, Pawła Szymańskiego i Pawła Mykietyna. Ten ostatni przedstawi niezwykły pomysł: muzykę zarejestrowaną na woskowych wałkach i realizowaną przez fonografy. Koncert wykona Aukso - Orkiestra Kameralna miasta Tychy pod batutą Marka Mosia. 

23.09 Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lustosłwaskiego

SKĄD? DOKĄD? - MITY, NARÓD, TOŻSAMOŚĆ
Jedną z gwiazd festiwalu będzie Ensemble Modern. Zespół wykona osiem prezentowanych w dwóch koncertach kompozycji zamówionych u młodych twórców z pięciu krajów Europy Środkowo-Wschodniej. Prawykonania odbyły się w grudniu ubiegłego roku w Monachium. "Skąd? Dokąd? – Mity, naród, tożsamość" to tytuł tego projektu. Jego inicjatorem jest Goethe-Institut, który wspiera również warszawskie koncerty. Muzycy tego cieszącego się ogromną renomą zespołu zagrają pod dyrekcją Clemensa Heila.

22.09 Filharomnia Nardowa

WIELKA FORMA
Na specjalne zamówienie Warszawskie Jesieni powstała multimedialna opera A Laugh to Cry Miguela Azguime’a, w której mowa staje się muzyką a muzyka mową. Opera ta przeznaczona jest na dwa soprany, bas, dwoje narratorów oraz zespół instrumentalny, live electronics i rozbudowaną wideoscenografię jest metafizycznym teatrem o archetypicznych problemach gnębiących ludzkość. Autorem libretta jest kompozytor, on też występuje – obok m. in. Frances M. Lynch i Nicholasa Isherwooda. Towarzyszyć im będzie szwedzki zespół Norbbotten Neo oraz wideo i elektronika w realizacji Miso Studio z Lisbony.

27.09 Centrum Kultury Konseser

Drugą dużą formą w tegorocznym programie jest „kompozycja, którą się zwiedza” Libro de las estancias José-Maríi Sáncheza-Verdú. to dzieło wokalne, instrumentalne, elektroniczne, świetlne i przestrzenne zarazem, przeznaczone na kontratenor, głos arabski, dwa bliźniacze chóry i takież grupy instrumentów, auraphon (gongi i tam-tamy z umieszczonymi tuż za nimi głośnikami pobudzającymi je do drgania) i live electronics. Głosy solowe realizują Carlos Mena i Marcel Pérès, zaś przestrzenną projekcję dźwięku elektronicznego – specjaliści ze Studia Eksperymentalnego we Fryburgu. Rozmieszczonymi w przeciwległych końcach wielkiej hali Soho Factory chórami (Camerata Silesia) i zespołami (Orkiestra Muzyki Nowej) dyrygują Szymon Bywalec oraz kompozytor.

21.09 Soho Factory

Do powyższej grupy utworów należą też Preparation for Change Jacka Grudnia, utwór choreograficzno-kompozytorski z udziałem tancerki Izabeli Chlewińskiej i pianisty Włodka Pawlika (premiera), oraz – choć mniejsza rozmiarami – teatralna z ducha kompozycja Lucii Ronchetti Hombre de mucha gravedad na kwartety: wokalny i smyczkowy – pełne groteski studium Las Meninas (Panien dworskich), słynnego obrazu Diego Velázqueza. Wystąpią Neue Vocalsolisten i Kwartet Śląski.

22.09. Teatr IMKA

FINAŁ
Nie wolno pominąć dzieł orkiestrowych pomieszczonych w programie koncertu finałowego. Został on opatrzony w tym roku szczególnym znakiem: każdy z utworów skomponowany został dla uczczenia pamięci Witolda Lutosławskiego. Będą to: Sostenuto Pawła Szymańskiego, Koncert na orkiestrę (prawykonanie) Albańczyka Thomasa Simaku – za swoją kompozycję otrzymał on I nagrodę na międzynarodowym konkursie kompozytorskim ogłoszonym przez Towarzystwo im. Witolda Lutosławskiego z okazji setnej rocznicy urodzin Mistrza – i czterdziestominutowa kompozycja Totentanz na mezzosopran, baryton i wielką orkiestrę symfoniczną Thomasa Adèsa (po prawykonaniu na festiwalu BBC Proms w Londynie będzie to drugie światowe wykonanie tego dzieła). Zaśpiewają Christianne Stotijn 
i William Dazeley, towarzyszyć im będzie orkiestra Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Rafała Janiaka

28.09 Filharmonia Narodowa

MAŁA WARSZAWSKA JESIEŃ
Po dwóch udanych edycjach - pierwszego w Polsce festiwalu muzyki współczesnej dla dzieci - czas na kolejną odsłonę Małej Warszawskiej Jesieni. Tym razem, wśród wielu atrakcyjnych wydarzeń, między innymi - dobrze znana dzieciom historia szewczyka, ale zaczerpnięta bezpośrednio z ludowych źródeł, a do tego w wersji opery kameralnej na śpiewającą skrzypaczkę i niezwykłe lustrzane refleksy... Przygotowana przez tandem Tadeuszów: Wierzbickiego i Wieleckiego. Jak zawsze muzyczne niespodzianki na terenie Łazienek Królewskich. Na placu zabaw - koncert perkusyjny w wykonaniu Hob-beats Percussion Group, a we wnętrzu świątyni Sybilli – niezwykła interaktywna instalacja Lidii Zielińskiej. W Zachęcie, tym razem spotkanie „po drugiej stronie lustra” z zespołem Kwartludium i ich krainą muzycznych czarów.

Tak jak w ubiegłych latach zapewniamy szerokie spektrum doświadczeń, wprowadzających dzieci i rodziców w świat muzyki współczesnej. 
Program Małej Warszawskiej Jesieni dostępny jest tutaj.

Tagi: