Dzisiaj premiera „Sing cuckoo” formacji El Greco

Autor: 
Redakcja

To już dzisiaj, 10. maja, swoją premierę ma płyta formacji El Greco zatytułowana „Sing cuckoo”, nagrana w składzie: Joachim Mencel, Jorgos Skolias, DJ Krime (Wojtek Długosz), Andrzej Święs i Harry Tanschek. Premierowy koncert odbędzie się 12. maja w Krakowie w Centrum Sztuki Japońskiej Manggha w ramach Festiwalu Starzy i Młodzi czyli Jazz w Krakowie.

Tytuł płyty „Sing cuckoo” zaczerpnięty został z XIII wiecznego anonimowego tekstu literackiego, będącego najstarszym znanym przykładem poezji angielskiej. Na płycie znalazło się 8 utworów wokalno – instrumentalnych krakowskiego kompozytora i pianisty Joachima Mencla oraz 2 utwory instrumentalne. Przez blisko 6 lat Mencel eksperymentował i szukał nowych form, łączących różnorodne style i gatunki muzyczne, tak by stanowiły perfekcyjny klimat dla wybranych przez siebie utworów poetyckich.

„Muzyka El Greco jest syntezą różnych stylów - chillout, drum'n'bass, R&B, jazz, rock. Podstawą jest umiejętność poruszania się w tych stylach. Choć utożsamiany jestem głównie z jazzem to jednak purystą jazzowym nie jestem; co więcej uważam, że jazz powstał jako synteza kilku gatunków muzyki w USA (rytmy afrykańskie, hymny angielskie, negro spirituals, blues, ragtime). Dzisiaj ta koncepcja łączenia gatunków znów się uaktywnia. Grając jazz, wkładamy w jego ramy nasze zainteresowania, nasze dziedzictwo i ta koncepcja jazzu - żywego organizmu, do którego możemy dodawać swoją „nutę” jest bardzo pojemna. ” Joachim Mencel

Wybór poezji do tak nowatorskiej formy muzycznej nie należał do łatwych. Z wielu fascynacji trzeba było rezygnować, by ostatecznie zastosowane kryterium zdolności adaptacji tekstu do muzyki dało wyjątkowy materiał na płytę. Stąd na płycie znajdziemy wiersze: ‘Marmur Biały’ Cypriana Kamila Norwida, ‘Kukułeczka kuka’ wersja staroangielska, ‘Hope is the thing with feathers’ Emily Dickinson, ‘Rozkosz i boleść (Do Nieznajomej)’ Kazimierza Przerwy-Tetmajera, ‘Fraszka (Sen)’ Jana Kochanowskiego, ‘Reading Gaol’ Oscara Wilde’a, ‘Czemu mi smutno (Aerumnarum Plenus)’ Norwida, ‘Ślimak mi się powoli przed oczyma wlecze’ Przerwy – Tetmajera. Warstwę słowną dopełniają 2 utwory instrumentalne: ‘La Nevada’ Gila Evansa i ‘North Dakota’ – kompozycja zespołowa.

Niepowtarzalny klimat i nastrój formacji El Greco jest zasługą pięciu wszechstronnych, multistylistycznych instrumentalistów, poruszających się z łatwością po trudnym materiale muzycznym, w którym złożone struktury muzyczne mimo wszystko służą śpiewności melodii i jednocześnie stanowią wyzwanie dla muzyków. Po raz pierwszy razem zagrali na zaproszenie Fundacji Kościelskich w 2006 roku; materiał muzyczno-literacki, przygotowany przez lidera El Greco Joachima Mencla wykonywał wówczas z zespołem nieżyjący już dzisiaj basista Steve Logan. Przez kolejne lata El Greco usłyszeć można było miedzy innymi na Festiwalach: Starzy i Młodzi czyli Jazz w Krakowie, oraz Jazz Bez na Ukrainie. Jednocześnie wszyscy muzycy tworzący El Greco tworzyli samodzielne projekty (m. innymi Mencel z Bradem Terrym, Nigelem Kennedym, Dino Saluzzi, Dave Liebmanem, Lee Konitzem, Ewą Bem, Januszem Muniakiem; DJ Krime z Agą Zaryan, Jarosławem Śmietaną, Stevem Loganem; Andrzej Święs z Soundcheck, Kwartetem Nagórskiego, Zbigniewem Namysłowskim, Kubą Stankiewiczem Trio; Harry Tanschek z Richardem Galliano, Halem Creek, Chico Freemanem, Bob’em Brookmayer’em, i wreszcie Jorgos Skolias z zespołami "'Osjan", "Tie Break", "Pick Up", "Free Cooperation", Tomaszem Stańko, Terje Rypdalem, Nikosem Touliatosem, Bronisławem Dużym, Zbigniewem Namysłowskim, Krzysztofem Knittlem).