Songs of Silver Geese

Autor: 
Marta Jundziłł
Jen Shyu
Wydawca: 
Pi Recordings
Data wydania: 
10.11.2017
Ocena: 
4
Average: 4 (1 vote)
Skład: 
Thomas Morgan - Bass; Mariel Roberts - Cello; Jen Shyu - Vocals, Piano, Gayageum, Lute; Dan Weiss - Drums; Anna Webber - Flute; Satoshi Takeishi - Percussion; Chris Dingman - Vibraphone; Mat Maneri, Victor Lowrie - Viola; Erica Dicker, Jennifer Choi - Violin; Anna Webber - Flute;

Są na tym świecie jeszcze muzycy bezwzględni. Brutalni w swoim talencie. Bezlitośnie kreatywni, zdolni zwyrodnialcy. Nie tylko śpiewają, grają lub komponują, ale całym swoim życiem manifestują wykonywaną muzykę. Jen Shyu to wokalistka eksperymentalna, kompozytorka, tancerka, multiinstrumentalistka, performerka. W tym wszystkim nie zapomina o tym, by nie tylko zadziwiać coraz to odważniejszymi rozwiązaniami, ale przede wszystkim czarować swoim pięknym, wielowarstwowym głosem. Jej ostatnia wydana płyta „Songs of Silvver Geese” - w pełnej krasie prezentuje ją jako artystkę bezwzględną. Biegłą zarówno w kompozycji, instrumentacji i improwizacji, ale przede wszystkim w wokalistyce, której kosmiczny wymiar zwyczajnie zachwyca.

Na temat zdolności wokalnych Jen Shyu, a także jej niestandardowej techniki, możnaby napisać pracę doktorską. Zaledwie w jednym utworze („Door 4 – Simon Semaranga” ) potrafi zmysłowo melorecytować, konstruować białe, folkowe zaśpiewy, proste instrumentalne precyzyjne brzmienie, a także szlachetnie wibrować, ożywiać dźwięk za pomocą nasyconych alikwotów. To naprawdę niebywałe. Przy tym wszystkim, żadna z podjętych przez nią linii nie jest cudaczna, zbyt udziwniona. Jen Shyu wyznaje elegancką ekstrawagancję.

Na „Songs of Silver Geese” Jen Shyu śpiewa w ośmiu językach: angielskim, indonezyjskim, koreańskim, mandaryńskim, jawajskim, tajwańskim, w języku Tetum Wehali, a także, co najważniejsze w języku swojej muzyki. W wywiadach, Jen Shyu wielokrotnie powtarza, że rozwinęła swój indywidualny język wokalnej improwizacji: niescatowe logatomy, które używane są wyłącznie przez nią.

Jen Shyu odpowiada również za rozpisanie warstwy instrumentalnej. Na albumie olbrzymią rolę odgrywa kwartet smyczkowy „The Mivos String Quartet”, który tworzy egzotyczne i bardzo intymne tło dla rozważań wokalistki.   Muzykom wtórują współpracujący od lat z Jen Shyu instrumentaliści z Jade Tongue. Kumulacją dla popisów obu tych grup najbardziej dojmujące są w przejmującym Door 8: World of Baridegi. Kakofoniczne solówki smyczków budują atmosferę niepokoju, który pomimo egzotycznego tekstu jest jednoznacznie zrozumiały. Wtórujący Jade Tongue rytmizuje kompozycje i nadaje im charakterystycznego nerwowego pulsu w momentach kulminacyjnych.

Jen Shyu to artystka niezwykła. Jej materiał na „Songs Of Silver Geese” to intelektualna podróż po całym świecie muzycznych wrażeń. Przepięknym zwieńczeniem albumu jest ostatni utwór – Contemplation. Nieco surowy, poetycki epizod w języku angielskim, to piękne, nieco oniryczne rozważania artystki, które doskonale podsumowują tę wielowątkową płytę. „I am alone, but not lonely” - zdanie powtarzane przez Jen Shyu, to otwarte zaproszenie do kontemplacji nad sztuką, tworzoną przez tę wspaniałą, bezkompromisową artystkę. Jest nad czym się zastanawiać!

 

 

1. Door 1: Prologue - Song Of Lavan Pitinu; 2. Door 2: World Of Java; 3. Door 3: Dark Road, Silent Moon; 4. Door 4: Sinom Semaragan; 5. Door 5: World Of Hengchun; 6. Door 6: World Of Wehali; 7. Door 7: World Of Sti Batik; 8. Door 8: World Of Baridegi; 9. Door 9: Contemplation