Friends

Autor: 
Maciej Krawiec
Adam Czerwiński
Wydawca: 
Universal
Dystrybutor: 
Universal Music Polska
Data wydania: 
23.09.2014
Ocena: 
3
Average: 3 (1 vote)
Skład: 
Piotr Baron, Gary Bartz, Adam Czerwiński, Antoni Dębski, Leopoldo Fleming, Larry Goldings, Wojciech Groborz, Harvie S., Eddie Henderson, Adam Kawończyk, Larry Koonse, Adam Kowalewski, Robert Majewski, Zbigniew Namysłowski, Darek Oleszkiewicz, Jacek Pelc, John Scofield, Alicja Śmietana & Extra Souds Orchestra, Yaron Stavi, Paweł Tomaszewski, Jan Ptaszyn Wróblewski, Piotr Wyleżoł

Pisząc o najnowszym dwupłytowym albumie perkusisty Adama Czerwińskiego, nie można abstrahować od kontekstu jego powstania. Otóż stanowi ona hołd dla zmarłego w 2013 roku wielkiego polskiego gitarzysty Jarka Śmietany, z którym Czerwiński współpracował przez dwadzieścia lat. Przez ten czas nagrali razem wiele płyt, intensywnie koncertowali i – co nie mniej ważne – oprócz bliskości muzycznej połączyła ich także wielka przyjaźń.

Płytą „Friends” perkusista podsumowuje te spędzone wspólnie lata, chcąc tym samym przyczynić się do utrwalenia pamięci o Śmietanie i jego muzyce. I choć środowisko jazzowe przyzwyczaiło nas już do projektów wspierających bądź upamiętniających kolegów, to rozmach przedsięwzięcia Czerwińskiego robi wrażenie: zaprosił do nagrania prawie trzydziestu muzyków, w tym takich artystów jak John Scofield, Gary Bartz, Eddie Henderson czy Larry Koonse. Sesje odbywały się w Warszawie, Krakowie, Los Angeles i Nowym Jorku, zaś na repertuar złożyły się wybrane przez Czerwińskiego kompozycje Śmietany.

 

Trudno na jednym albumie, nawet dwupłytowym, oddać całe bogactwo działań artysty, który na przestrzeni swej kariery grał i własne jazzowe tematy, i standardy gatunku, i rocka, i funk, komponował na orkiestrę, a nawet utwory z myślą o towarzyszeniu raperom. To, co zrobił Czerwiński, dobrze oddaje jednak ducha twórczości Śmietany: jego przywiązanie do jazzowej i bluesowej tradycji oraz pogodny optymizm połączony z refleksyjnością. Perkusista podchodzi do niej ze stosownym szacunkiem, przez co nie odkryjemy raczej w jego wersjach kompozycji Śmietany niczego nowego. Wydają się one wierną reprezentacją punktu widzenia gitarzysty na temat struktury utworów i ich aranżacji. Nie wszystkie wykonania są błyskotliwe – szkoda na przykład wspaniałej kompozycji „Mr. Soul”, której potencjał gaśnie za sprawą raczej opieszałych Hendersona i Bartza. Są jednak i perełki jak „Untitled Blues”, w którym Scofield gra o wiele ciekawiej niż na płycie „Juice” zrealizowanej niedawno z Medeskim, Martinem i Woodem, czy przepiękne wykonana przez Pawła Tomaszewskiego, Piotra Wyleżoła i Adama Kowalewskiego kompozycja „Children of Time”.

 

Tym, którzy byliby skłonni zarzucić Czerwińskiemu nadmierną ostrożność w podejściu do muzyki swego przyjaciela, należy uzmysłowić, że nie nowatorstwo było jego celem, a właśnie oddanie hołdu sztuce i filozofii muzycznej zmarłego przyjaciela. To powiodło się w tym projekcie w stu procentach, zaś na oryginalne dekonstruowanie jego twórczości przyjdzie jeszcze czas  – miejmy nadzieję – przy innych okazjach, np. w ramach konkursu gitarzystów jazzowych im. Jarka Śmietany, którego pierwsza edycja odbędzie się już w lipcu 2015 roku.

 

CD 1: 1. Back To the Roots, 2. Alisia, 3. El Cerrito, 4. Few Warm Words, 5. Flowers In Mind, 6. As Good As Always, 7. Flashing Dance, 8. Kocham Cię Anno, 9. Dance, 10. Missing You,DC 2: 1 - Untitled Blues, 2 - Strange Fruit Funk, 3 - Medley for Chamber Orchestra, 4- Akumula-Torres, 5 - Children of time, 6 - Mr. Soul, 7 – Kairo, 8 - My love And Inspiration, 9 - Why Not This Way, 10 - Follow The Fellow, 11 - Bubbles