JAZZ Od Nowa Festival: JAZZ CITY CHOIR / HENRYK MIŚKIEWICZ FULL DRIVE 3 feat. Michael Patches Stewart

Zdjęcie: 
Miejsce: 
Od Nowa, Toruń
Data: 
22.02.2012

XII JAZZ Od Nowa Festival 

JAZZ CITY CHOIR (PL)

14. osobowy jazzowy chór mieszany: Ewa Barczyńska, Aleksandra Bogucka, Dominika Horczewska, Ilona Janiszewska, Maria Juźwin, Adam Konowalski, Mateusz Menich, Małgorzata Lipka, Małgorzata Romańska, Agata Sasinowska, Joanna Sobura, Magda Stróżek, Karol Yamazaki – śpiew

Choć, wedle Jerzego Waldorffa, etymologia słowa „jazz” wywodzi się od „jaser”, co po francusku oznacza „gadać” bądź też „opowiadać”, w muzyce tej chodzi głównie o opowieści instrumentalne: może z uwagi na ich większy uniwersalizm i transmisję emocjonalną dokonującą się ponad barierami językowymi. Mówiąc „jazzman” najczęściej myślimy przecież „instrumentalista” – wyjąwszy naturalnie fenomeny w rodzaju Louisa Armstronga.

Nie znaczy to oczywiście, że historia jazzu nie zdążyła odnotować niepospolitych talentów wokalnych, zarówno w sensie indywidualnym, jak i zespołowym. Także i w Polsce – jeśli pomyślimy choćby o Annie Serafińskiej (wnuczce „królowej polskiego swingu”, Carmen Moreno), Ewie Bem, Lorze Szafran, czy o kwartetach w rodzaju Novi Singers albo młodszego o ponad ćwierćwiecze wrocławskiego The Sound Office. Mimo to jednak jako jedyny profesjonalny chór jazzowy w naszym kraju – i wyjątkowy wręcz w skali europejskiej – reklamowany jest Jazz City Choir, działający dopiero od października 1997 roku.

Powstał on z inicjatywy Małgorzaty Korczyńskiej, swego obecnego dyrektora, przy stołecznym Centrum Łowicka – a działa pod dyrekcją Anny Gadt, udzielającej się też jako jedna z solistek (jest ona zarazem liderką Anna Gadt Quartet i wykładowczynią wokalistyki jazzowej). Stałymi współpracownikami zespołu są aranżer Paweł Zielak i Krzysztof Gradziuk, perkusyjny filar RGG Trio. Do tej pory JCC wystąpił między innymi na Koncertach Promenadowych w Łazienkach Królewskich w Warszawie, na koncercie „Zostań z nami” z okazji Dni Papieskich pod patronatem TVP 1, czy na iławskim festiwalu „Złota Tarka” AD 2010 jako atrakcja „Mszy jazzowej”. Zdobył też prestiżową nagrodę STOART-u (Związek Artystów Wykonawców) za „doskonałe wykonanie standardów jazzowych” w Konkursie o „Złotą Tarkę” AD 2009 oraz nagrodę specjalną w „Konkursie na Indywidualność Jazzową” Festiwalu „Jazz nad Odrą” AD 2011.

Repertuar JCC, początkowo obejmujący utwory z zakresu różnych gatunków muzyki zwanej rozrywkową, dość szybko, zgodnie z nazwą zespołu, zyskał większą jednolitość jazzową – mimo to jednak na koncertach, obok „Mood Indigo” Duke Ellingtona, artyści nadal wykonują przeboje soulowe („Say A Little Prayer” Arethy Franklin) albo nawet piosenki z pogranicza popu („That's What Friends Are For”, znana głównie w interpretacji Dionne Warwick). Zważywszy na historię „Jazz Od Nowa Festival”, będzie to chyba właściwy akcent inauguracyjny jego dwunastej edycji: wszak zawsze realizowano tutaj dość liberalną politykę repertuarową, niejednokrotnie zapraszając artystów o dość dyskusyjnej tożsamości jazzowej, mimo to jednak z różnych względów godnych zaprezentowania (Rebekka Bakken, ś. p. Hiram Bullock).

 

HENRYK MIŚKIEWICZ FULL DRIVE 3 feat. Michael Patches Stewart

Henryk Miśkiewicz – saksofon altowy

 Michael Patches Stewart (USA) – trąbka

 Marek Napiórkowski – gitara

 Robert Kubiszyn – bass

 Michał Miśkiewicz – perkusja

Choć urodzonego w 1951 roku Henryka Miśkiewicza trudno byłoby zaliczyć do „ojców założycieli” polskiego jazzu, w rodzimych hierarchiach w tej dziedzinie sytuuje się on na pewno bliżej „klasyków” niż yassowych „wywrotowców” – choćby dlatego, że pierwszym zespołem w jego karierze był dixielandowy Young Jazz Band (debiut w 1967 roku). Przede wszystkim jednak większość owych klasyków – od ś. p. Henryka Majewskiego po Ptaszyna, nie mówiąc już o dystyngowanych gościach z USA w rodzaju Joe'go Lovano – dzielnie wspierał na saksofonie altowym, co zostało docenione przez jury prestiżowej nagrody Fryderyka (2004 roku – tytuł „Muzyka roku”, dwa lata wcześniej – laury za „Płytę roku”, czyli Lyrics).

Dla jazzu jest też Miśkiewicz zasłużony jako ojciec dwojga uzdolnionych w tym kierunku dzieci: wokalistki Doroty i perkusisty Michała, jako dawny członek kwartetu Tomasza Stańki i tria Marcina Wasilewskiego znanego na całym nieomal świecie. Za jego też sprawą Miśkiewicz-senior dwukrotnie już wystąpił na „Jazz Od Nowa Festival” per procura – przy okazji koncertów obu wspomnianych właśnie zespołów (2002 i 2010). Nic zatem dziwnego, że swą pierwszą wizytę na tę okoliczność w słynnym toruńskim klubie też postanowił odbyć w towarzystwie syna.

Obecny zespół Miśkiewicza jest trzecią inkarnacją Full Drive, który nagrał w 2004 roku płytę identycznie zatytułowaną i znakomicie przyjętą (nominacja do nagrody Fryderyka). Jej udaną kontynuacją okazała się trzy lata później Full Drive 2 – w październiku ubiegłego roku natomiast artysta ruszył w trasę z zespołem Full Drive 3, który najprawdopodobniej użyczy tytułu kolejnemu albumowi. Jako basista towarzyszy mu Robert Kubiszyn, absolwent katowickiej Akademii Muzycznej, laureat nagrody Fryderyka AD 2011 za płytę Before Sunrise w kategorii Jazzowy Fonograficzny Debiut Roku oraz stały współpracownik Anny Marii Jopek, Grzegorza Turnaua, Cezary Konrad Group i... Doroty Miśkiewicz. Na gitarze wspiera lidera Marek Napiórkowski, ceniony muzyk sesyjny i autor udanych albumów solowych, z których najnowszy to KonKubiNap. Specjalną atrakcją tego składu jest pochodzący z Nowego Orleanu Michael Patches Stewart, który przez osiem lat grał z Alem Jarreau, a przez piętnaście – z Marcusem Millerem (niezależnie od współpracy z Quincy'm Jonesem, Davidem Sanbornem, George'm Duke'm, Whitney Houston czy grupą Earth, Wind and Fire oraz trzech albumów autorskich). Nie dziwi zatem bluesowy, soulowy czy funkowy temperament Full Drive 3 w podejściu do problematyki jazzowej albo nawet jazz-rockowej (oprócz tematów własnych, zespół ma w programie kompozycje Johna Scofielda, Joe'go Zawinula bądź Eddiego Harrisa). Dotychczasowe koncerty w ramach obecnej trasy wywoływały prawdziwy entuzjazm słuchaczy – miejmy więc nadzieję, że w „Od Nowie” będzie podobnie.

Od Nowa, godz. 20:00

Bilety: 40 zł - przedsprzedaż; 50 zł - w dniu koncertu