Syntonia kwartetu Mariusza Bogdanowicza zabrzmi jutro w Mazowieckim Centrum Kultury i Sztuki

Autor: 
Redakcja
Autor zdjęcia: 
P. Waga

Syntonia, po grecku współbrzmienie, oznacza sposób odnoszenia się do ludzi, charakteryzujący się chęcią do nawiązywania kontaktu emocjonalnego i poczuciem bliskości z nimi. Jest kontynuacją poprzedniego projektu Mariusza Bogdanowicza CONFITEOR SONG, metaforycznie odwołującego się do młodopolskiego manifestu Stanisława Przybyszewskiego. Jutro o godz. 19:00 zabrzmi w Mazowieckim Centrum Kultury i Sztuki.

Muzyka kwartetu to kompozycje leadera. Jest ona bardzo osobista a zarazem komunikatywna, o wyeksponowanej melodyce, dużej przestrzeni i mocnym ładunku emocjonalnym. Pomimo, że obraca się w kręgu idiomu jazzowego, silnie osadzona jest w kulturze europejskiej. To propozycja brzmienia uniwersalnego, adresowanego do każdego wrażliwego odbiorcy, bez względu na preferencje stylistyczne.

Zespół ma na swoim koncie liczne koncerty m.in. na festiwalach: Warsaw Summer Days ‘93, Pomorska Jesień Jazzowa 93, Gdynia Summer Jazz Days 94, Jazz nad Odrą ’93 i ‘94, Festiwal Kultury Europy Środkowej ‘98 w Londynie, Jazz Jamboree ‘99, International Performing Arts Festival SHAPE 2000 w Belgii, Corso Polonia 2003 w Rzymie oraz liczne nagrania telewizyjne i radiowe. Ciekawostką jest, że z kwartetem wystąpił w ’93, podczas workshopu w klubie Akwarium, legendarny perkusista zespołów Yes i Kign Crimson - Bill  Brufford. Z zespołami Mariusza Bogdanowicza współpracowali m.in.: Zbigniew Namysłowski – saksofon altowy, Andrzej Jagodziński – fortepian, akordeon; Krzysztof Herdzin – fortepian, Bill Molenhof (USA) – wibrafon, Brandon Furman (USA) – gitara elektryczna i akustyczna, Artur Lesicki – gitara elektryczna i Piotr Biskupski – perkusja.

Mariusz Bogdanowicz kontrabasista, absolwent Wydziału Jazzu i Muzyki Rozrywkowej Akademii Muzycznej w Katowicach. W latach 1982-84 współtworzył Heavy Metal Sextet, z którym koncertował w Polsce i za granicą oraz zdobył liczne laury: nagroda solistyczna oraz pierwsze miejsce zespołowe - Jazz Juniors 82, Klucz do Kariery na Pomorskiej Jesieni Jazzowej 82, pierwsze miejsce na konkursie w Dunkierce (Francja) w 1983, drugie miejsce na konkursie Jazz Hoeilaart 83 (Belgia). Od 1991 roku prowadzi swoje zespoły. Autorskie płyty: Back to the Bass (1995) oraz  Confiteor Song (2001).

Bierze udział w projektach Włodzimierza Nahornego i Janusza Strobla. Współpracował m.in. z Wojciechem Karolakiem, Andrzejem Jagodzińskim, Sławomirem Kulpowiczem, Andrzejem Kurylewiczem, Zbigniewem Preisnerem, Jarosławem Śmietaną, Wiesławem Pieregorólką, Jackiem Kaczmarskim, Richardem Rossem, Michelle. Hendrix, Deborah. Brown, Billem Molenhofem. Brał udział w spektaklu Kobieta z widokiem na taras Stanisława Tyma. Wziął udział w pierwszym w Polsce koncercie Ennio Moricone w 2001 r. Koncertował na wielu festiwalach - Umbria Jazz (Włochy), Pori Jazz (Finlandia), Ingolstadter Jazztage (Niemcy), Leverkusener Jazztage (Niemcy), Edinburhg Jazz Festival (Szkocja), Shanghai Summer Music Festival (Chiny) występował w Irkucku na Syberii, w Dubaju  (Zjednoczone Emiraty Arabskie) oraz w większości krajów Europy. Jest autorem i wykonawcą muzyki do filmu Janusza Kijowskiego Maskarada. Komponuje piosenki do tekstów Andrzeja Poniedzielskiego, Jana Wołka, Wojciecha Ziembickiego, Marka Gaszyńskiego, Marii Przybysz i Justyny Holm.

W styczniu 2009, odbyła się premiera spektaklu Emigranci Sławomira Mrożka z muzyką Mariusza Bogdanowicza, wykonywaną przez niego na żywo, solo na kontarabasie (Provisorium Kompania Teatr, Lublin), skomponował muzykę do spektaklu Idź w noc Margot (premiera 2010 Kompania Teatr, Lublin). Jest kierownikiem muzycznym spektaklu Być jak Frank Sinatra, premiera 07.01.2012. (teatr Rampa, Warszawa). 14 maja 2012 – premiera tragikomedii Żyd Artura Pałygi, kolejna muzyka na żywo, na kontrabasie solo (teatr Rampa, Warszawa).

Ponadto jest producentem i wydawcą fonograficznym. Prowadzi wydawnictwo Confiteor. Płyty: Herdzin, Bogdanowicz, Biskupski - Seriale Seriale..., Mariusz Bogdanowicz - Confiteor Song, Polska Dusza, Nahorny Trio - Dolce far niente... i nic więcej, Lora Szafan - Śpiewnik Nahornego, Nahorny Sextet - Chopin Genius Loci, Jacek Niedziela-Meira - Zjesienniony. Zajmuje się również publicystyką, m.in. przeprowadził dla JAZZ FORUM wywiady z Włodzimierzem Nahornym, Wojciechem Karolakiem, Maciejem Sikałą, Krzysztofem Herdzinem i Jackiem Nidzielą-Meira. Pisze felietony do miesięcznika Top Guitar. W latach 2004 - 2008 prowadził w Jazz Radio audycję autorską JAZZ TRAVELS. W 2005 roku odznaczony został brązowym medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”. Od 2006 prowadzi klasę kontrabasu, gitary basowej i zespoły instrumentalne na Wydziale Artystycznym Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie. W marcu 2012 Rada Wydziału Instrumentalnego Akademii Muzycznej w Bydgoszczy nadała mu stopień doktora sztuki.

Muzyka Mariusza Bogdanowicza, jego gra na kontrabasie, ma swoje źródła również poza jazzowym idiomem. Niełatwo daje się zaszufladkować i ująć w stylistyczne ramy, jest ekspresyjna, czasem powściągliwa i refleksyjna. Jest instrumentalistą posiadającym swoje własne, oryginalne brzmienie.

18.10.2012, Warszawa

Mazowieckie Centrum Kultury i Sztuki, godz. 19:00

wstęp wolny

Mariusz Bogdanowicz - kontrabas
Adam Wendt - saksofony
Miłosz Wośko - fortepian
Sebastian Frankiewicz - perkusja