Ketil Bjornstad i Pieśni Opętania

Autor: 
Redakcja, mat. pras.

Dobra wiadomość dla miłośników twórczości norweskiego kompozytora i pianisty Ketila Bjornstada. Choć fani w Polske na premierę jego ostatniego albumu, w naszym kraju, musieli czekać długo, ich cierpliwość została wynagrodzona. Na swojej najnowszej płycie Bjornstad prezentuje swoje nowe dzieło, współczesne oratorium, do którego napisał zarówno muzykę, jak i tekst. "Sanger om tilhorighet" ("Pieśni Opętania") powstało na zamówienie Festiwalu Św. Olafa i tam też, na specjalnym koncercie w katedrze w Nidaros w dniu 27 lipca 2014 roku utwór miał swoją premierę. O tyle to istotne, że właśnie ten premierowy koncert został zarejestrowany przez Norwegian Broadcasting Corporation, a norweska wytwórnie Grappa, po starannym masteringu przygotowanym przez samego Jana Erika Kongshaug (twórcę brzmienia wytworni ECM oraz KKV) właśnie wydała go na kompaktowej płycie.

Sam Bjornstad tak opowiada o tym utworze: "To było piętnaście lat temu, gdy razem z Stein Mehren napisałem "Tusenarsoratoriet". To był trudny okres dla świata, pełen obaw i niepokoju o przyszłość. I od tego czasu świat nie stał się bezpieczniejszym miejscem. Przeciwnie. Chciałem więc tutaj użyć zarówno tekstu, jak i muzyki, aby zastanowić się nad tym, co jest najważniejszym elementem naszego życia, niezależnie od tego, gdzie znajdujemy się na tej planecie. Czy jest to poczucie przynależności do czegoś lub kogoś?".

Kompozycja przeznaczona jest na chór (Nidarosdomens Oratoriekor), fortepian (sam Bjornstad), dwa wokale (Tora Augestad oraz Hakon Kornstad, który dodatkowo odpowiedzialny jest za solowe partie saksofonów, fletu i elektronikę), wiolonczelę (znana z nagrań ECM-u Anja Lechner) oraz perkusjonalia (Birger Mistereggen).

muzycy:
Ketil Bjornstad: Piano, Composer
Anja Lechner: Cello
Birger Mistereggen: Percussion
Tora Augestad: Vocals
Hakon Kornstad: Vocals, Saxophone, Flute, Electronics

Nidarosdomens Oratoriekor / Petra Bjorkhaug: Conductor

Outer Limits
Grappa (NO)

 

Tagi: