Będzie bolało - przegląd nowości freejazzowych

Autor: 
Redakcja

To zestawienie nazwisk brzmi trochę jak z plakatu kasowej komedii romantycznej, tyle, że zamiast miłosnej historii z happy endem, poprzedzonej zabawnymi perypetiami gapowatych acz sympatycznych bohaterów mamy trzech najgłośniejszych muzyków jacy chodzą dziś po ziemi. Najgłośniejszych w bardzo dosłownym sensie tego słowa: Peter Brötzmann, Keiji Haino i Jim O’Rourke spotkali się 23 listopadzie 2010 na scenie klubu Shinjuku Pit Inn w Tokio. Zapis tego koncertu trafił właśnie na krążek „Two City Blues 2”.

Peter Brötzmann na saksofonach, tarogato i klarnecie, Jim O’Rourke z gitarą i Keiji Haino - śpiewający, szarpiący tak struny elektrycznej gitary, jak i tradycyjnego japońskiego trzystrunowego shamisenu.

Intensywne spotkanie trzech intensywnych muzyków - zapowiada krążek „Two City Blues 2” wydawca. 2 bo to dwie płyty - drugi tokijski set dostępny jest już w wersji na płcie kompaktowej. Set numer 1 ukaże się w lutym, wyłącznie na płycie analogowej. Warto jednak przekonać się o sile tej muzyki na własnej skórze - wszak Brö, Heino i O’Rourke to nie byle zgraja szarpidrutów, ale prawdziwi mistrzowie budowania świata dźwiękiem. Albumy zamówić można na stronie wydawcy - austriackiej oficyny trost.at.

Tam także znaleźć można prawdziwy rarytas: pierwsze nagrania tria Alexandra von Schlippenbacha - z Evanem Parkerem i Paulem Lovensem. Taśmy datowane na 2 kwietnia 1972 roku, zapisane podczas warsztatów Freie Music na berlińskiej ASP znalexiono w archiwum FMP.


Pod egidą Trost ukazała się także płyta „Live” The Thing (Gustafsson/Haker-Flatten/Nilssen-Love) i Thurstone’a Moore. Koncert, który wypełnił krążek odbył się 10 lutego 2013 w londyńskiej Cafe-Oto. Wszystkie wyżej wymienione tytuły dostępne są także w postaci cyfrowej za pośrednictwem serwisu Bandcamp.

Spragnieni muzyki The Thing w czystej postaci mogą także uraczyć się EPką pod tytułem Viking, którą trzech Skandynawów nagrało na przełomie stycznia i lutego w studio w Australii.

Na koniec by wyliczankę tych środków przeciw bólowi-światawia zwieńczyć kompozycyjną klamrą, piękną płytę Petera Brötzmanna wydało niedawno portugalskie Clean Feed. Na krążku „Soulfood Available” saksofoniście towarzyszy dobrze już przećwiczony skład z Johnem Edwardsem na basie i Steve Noble za zestawem perkusyjnym. Płyta zrodziła się 2 lata temu podczas Ljubljana Jazz Festival.

Tagi: